Marketing hatás-többszörözők helyi kereskedőknek és szolgáltatóknak...

Van néhány olyan iparág és vállalkozás típus (helyi kiskereskedők, helyi szolgáltatók), amelyek számára az online marketing a vállalkozás helyhez kötöttsége miatt (csak egy bizonyos szűk földrajzi körben tudják kiszolgálni ügyfeleiket) sokáig csak nagyon limitált lehetőségeket jelenthetett.

Az alábbiakban egy olyan új marketing technikát mutatok be, amely technika az ilyen vállalkozások számára is megsokszorozza az internet marketing használhatóságát!

(Amennyiben vállalkozói ismeretségi körében van olyan pék, cukrász, ruhatisztító autómosó vagy egyéb "helyhez kötött vállalkozás" tulajdonos, akiknek "jól jönne" némi forgalomnövekedés, küldje el nekik ezt a cikket - hálásak lesznek érte!)

A földrajzi elhelyezkedés szerinti célzás az online marketingben (Geo Targeting)

Az első széles körben ismert és alkalmazott eszköz, amely képessé vált meghatározni az internetezők pillanatnyi elhelyezkedését, a Google Analytics volt. Amikor évekkel ezelőtt bevezették a funkciót, mindenkit lenyűgözött, hogy lehet látni, hogy a világ/ország mely részéről jöttek a weblapunkra a látogatók.

A következő nagy lépés az volt, amikor szintén nem mostanában a Google AdWords hirdetési programban bevezették, hogy be lehet állítani, hogy a hirdetések csak egy bizonyos földrajzi területen lévő internetező számára jelenjenek meg.

A legújabb trendek szerint a komolyabb e-mail küldő, marketing- és crm automatizálási rendszerek elkezdték beépíteni feliratkozási folyamataikba, hogy elmentésre kerüljön a feliratkozók IP címe alapján a feliratkozós földrajzi elhelyezkedése is.

Földrajzi elhelyezkedés alapján személyre szabott kommunikáció => több eredmény

Mire jó, ha tudjuk, hogy honnan való egy feliratkozó? Számos felhasználási lehetőség adódhat! Általánosságban igaz, hogy minél többet tudunk feliratkozóinkról, és ennek alapján minél inkább személyre (szegmensre) tudjuk szabni kommunikációnkat és ajánlatainkat, annál többen fogják igénybe venni azt, amit kínálunk.

Amikor feliratkozáskor elmentésre kerül a feliratkozók földrajzi elhelyezkedése, akkor ez a legtöbbször a következő adatok elmentését jelenti:

  • Földrajzi szélességi és hosszúsági koordináták
  • Ország neve és azonosítója
  • Megye/állam/térség neve és azonosítója
  • Város neve és azonosítója

Azt, hogy ezen adatok közül melyiket veszi figyelembe amikor földrajzi terület szerint személyre szabja e-mail kampányait, azt már Önnek kell eldöntenie. Hazánkban véleményünk szerint leginkább a megyeszerinti célzást érdemes alkalmazni, ugyanis a megye már egy jelentős szűkítés, ahhoz, hogy megyén belül azonos ajánlat vonatkozzon minden feliratkozóra, viszont megyéből még elég kevés van ahhoz, hogy nem kell irracionálisan sok verziót készítenie ajánlataiból. 

Álljon itt néhány konkrét ötlet is, hogy minél könnyebb legyen elindulnia a technika használatával:

1.) Személyesebb kommunikáció. Csak gondoljon bele, hogy mennyire örül egymásnak két idegen, ha amikor otthonuktól távol összefutnak, kiderül, hogy ugyanabból a faluból érkeztek. Ugyanezen emberi tulajdonságnak köszönhetően ha semmi mást nem tesz, mint a feliratkozás utáni üdvözlő szövegbe - vagy bármely későbbi levelébe - kedvesen belefogalmazza az illető feliratkozásának helyszínét, máris kicsit személyesebb a kommunikációja. A személyesebb kommunikáció pedig építi a kapcsolatot, és idővel konkrét eredményekben is megmutatkozik.

2.) Földrajzilag differenciált ajánlatok. Amennyiben cége az ország különböző területein különböző szolgáltatásokat nyújt, az ajánlatok földrajzilag differenciált küldése lehetővé teheti, hogy az ország minden szegletével kommunikáljon, sőt, még weblapján is könnyebben el tudja irányítani a látogatókat, ha eleve csak a rájuk vonatkozó oldalra vezetnek az e-mail-ekben elhelyezett linkek.

3.) Profit sokszorozás földrajzilag korlátozott vállalkozás esetében. Abban az esetben, ha cégének csak az ország bizonyos területein van üzlete, vagy mondjuk csak egyetlen üzlete van az ország egyik sarkában, akkor Ön lehet, hogy szívesen kiszolgálja az ország másik végéből érkezett látogatókat, azonban ésszerű módon lehet, hogy nem akar elkölteni ugyanakkora összeget és nem akar ugyanakkora erőfeszítést fordítani azokra a látogatókra, akik túl messze laknak ahhoz, hogy kiszolgálja őket vagy hogy meglátogassák üzletét.

Ilyen esetben az is ésszerű döntés lehet, ha a közel eső feliratkozók felé folytat kommunikációt, de a távolabb eső látogatóknak csak nagy ritkán küld leveleket, főleg azért, hogy a kapcsolat megmaradjon.

Ebben az esetben bevétele megsokszorozását hozhatja, ha a kapcsolatépítésre, bizalomépítésre szolgáló leveleit az egész listájára elküldi, az ajánlatait viszont két részre bontja. Saját ajánlatait csak a helyi szegmenseknek küldi, a távoli szegmenseire pedig távoli versenytársainak ajánlatait küldi ki, méghozzá jutalékért vagy fix díjért. Ennek a stratégiának köszönhetően feliratkozói Önnel lesznek erős kapcsolatban, de adatbázisa azon része is profitot tud termelni Önnek, akiket a földrajzi távolság miatt nem tud kiszolgálni.

Ezzel a megoldással akár egy egyetlen üzlettel rendelkező üzlet is sokszoros bevételnövekedésre tehet szert, ráadásul úgy, hogy közben szakmája elismert vezetőjévé válik.

Mennyire pontos a módszer?

A módszer nem 100% pontosságú, viszont bőven elég pontos ahhoz, hogy eredményesen lehessen alkalmazni. A mérési hiba három tényezőből adódik:

  • Az első tényező, hogy a feliratkozók nem feltétlenül ott iratkoznak fel, ahol élnek. Erről sajnos nem tudjuk, hogy a feliratkozók mekkora részét érinti, de nem gondolom, hogy jelentős lenne (főleg, ha figyelembe vesszük, hogy fentebb a megye szerinti célzást javasoltuk).
  • A második hibaforrást azon feliratkozók jelentik, akik valamilyen speciális technikai megoldásnak köszönhetően más területhez tartozó szolgáltató IP címét veszik igénybe. Azt gondolom, hogy ezen feliratkozások aránya egészen minimális.
  • A harmadik hibát az IP cím adatbázisok pontatlansága jelentheti, ugyanis a feliratkozás helyének meghatározása a legtöbb esetben az internet hozzáféréshez tartozó IP cím alapján történik. Ezen tényező pontosságát nem lehet általánosságban megfogalmazni, ugyanis több nagyon pontos, folyamatosan frissen tartott IP adatbázis, és számos ingyenes vagy olcsó, azonban sokkal pontatlanabb adatbázis létezik. Általános alapelvként azonban itt is igaz a mondás, hogy "olcsó húsnak híg a leve".

Ezen tényezők azonban véleményem szerint összességében sem jelentenek akkora hibát, hogy ne lehetne eredményesen alkalmazni a módszert, ráadásul a felhasználók utólagos megkérdezése (jelezze, ha mégsem ... megyében él) egyrészt korrigálni tudja a hibát, másrészt sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb, mintha a feliratkozásnál kérdeznénk meg, hogy hol élnek.

Összességében tehát kiváló lehetőségnek találjuk a feliratkozók IP cím alapú helymeghatározását, és úgy látjuk, hogy jelentősen fokozhatja mind a helyhez kötött kereskedők és szolgáltatók, mind az összes többi online vállalkozás eredményességét.


 

A 3. hiba...

Az ötlet nagyon jó, de itthon ez kevésbé alkalmazható.
A magyar IP címek elosztása nem képezi le ennyire a földrajzi pontosságot.
Pont a szolgáltatók miatt.
Még a Google szakemberei is elismerik, hogy Magyarországon az IP alapú földrajzi célzás nem eléggé pontos akár AdWords kampányról, akár Analyticsről van szó.

Kedd, 2011. Január 25. 23:37
  

Ahhoz valóban nem elég pontos, hogy mondjuk 10 km-es kört tudjon valaki húzni a boltja köré, ahhoz viszont az esetek túlnyomó részében elég pontos, hogy a megyét meghatározzuk. Azoknak az ügyfeleknek, akikkel erről beszéltem, ez első körben már több, mint örömteli.

Szerda, 2011. Január 26. 20:46

Gratulálok!

Erre a lehetőségre már én is gondoltam régen. Jó, hogy végre elkészítette valaki! :)

Kedd, 2011. Január 26. 0:53

Mobil internettel is működik?

Szia Balázs!

Azt szeretném kérdezni, hogy mobil internet hozzáférés esetén az IP cím az aktuális tartózkodási helyet tükrözi (legalább megye szintjén), vagy a mobil-szolgáltató valamilyen központi ip címet használ?

Köszi,
Gábor

Szerda, 2011. Január 26. 13:28

adatvédelmi aggályok

Szerintem a feliratkozók IP címének "fű alatti" gyűjtése személyiségi jogi / adatvédelmi aggályokat vet fel. A Google Analytics szabályzata pl kifejezetten tiltja, hogy Analytics-szel (különböző megoldásokkal) regisztráljuk az IP címeket.

Mindezeket úgy mondom, hogy pontosan tudom, hogy a legtöbb hírlevél szoftver alapból menti az IP címet, inkább csak témafelvetés akart ez lenni. :)

Szerda, 2011. Január 26. 18:04
  

Természetesen ezzel a kérdéssel foglalkozni kell a weboldalon, ahol a gyűjtés történik, és ebben érdemes jogász véleményét kikérni.

Amúgy viszont az az abszurd az egészben, hogy irányunkban az IP cím gyűjtés felé akkor volt a legnagyobb a nyomás, amikor egyszer bizonyos feliratkozásokkal kapcsolatos kisebb visszaéléseket kellett kivizsgálnunk a "hivatal" kérésére.

Szóval ismét találtunk egy területet, ahol a hazai szabályok ellentmondásosak. De pont ezért kell jogásszal konzultálni mindenkinek.

Szerda, 2011. Január 26. 20:49

pontosság

A szolgáltató IP címe határozza meg, hogy a neten hol vagyok. Pl.: ha én a munkahelyemről internetezek, akkor 3 sarokkal tesz odébb, ez nem sok. De ha otthonról, akkor Budapesten a Keleti mellett "észlel". Pedig mindkét esetben Nyíregyházán vagyok. Namost ez esetben elég jelentős diferencia....

Szerda, 2011. Január 26. 19:37

Okosan is lehet

Egy kis okos programozással azt is meglehet oldani (ha nem szeretnénk elmenteni az IP címet), hogy a regisztráló ügyfelünk neve mellé már egyből az országot/megyét/várost írjuk be. :)
Ez esetben szerintem már nem kell tartani jogi dolgoktól, mert a város az egy elég tág terület és nem a pontos címe az ügyfelünknek, míg az IP cím, az kifejezetten egy beazonosításra kitalált cím.

Szerda, 2011. Január 26. 23:08
  

Ó, ezt azért nem mondtam, mert azt hittem természetes :-)

Nálunk a MailMaster-ben így van. Az ügyfelünk nem látja a feliratkozói IP címét, csak azt, hogy melyik ország/megye/város tartozik jelenleg az IP címhez. Az IP-t csak mi látjuk, mint fentebb már mondtam többek közt azért, mert hivatalos megkeresésben kérte a rendőrség, hogy legyen így...

Csütörtök, 2011. Január 27. 10:34

Földrajzi meghatározás pontossága

A szolgáltatást folyamatosan teszteljük és eddig úgy tűnik, hogy a legtöbb esetben város és megye pontosság elérhető.
Nagyon sok külföldi (Németország, USA) piacra dolgozó ügyfelünk kérte ezt, és ott valóban elég pontosan működik.
Most tesztelünk egy olyan módszert amely - a felhasználó engedélyével - néhány méteres pontossággal lehetővé teszi a földrajzi meghatározást.

Csütörtök, 2011. Január 27. 10:55

dinamika

Jó az ötlet, épp a minap gondolkodtam hasonlókon, de mi van azokkal akiknek dinamikus az IP címük, vagy a gyűjtő szoftver ezeket leválogatja?

Csütörtök, 2011. Január 27. 11:19
  

A legtöbb felhasználónak dinamikus az IP címe, ami azt jelenti, hogy minden csatlakozásnál más és más. Ezt a szolgáltató adja ki a saját "raktárkészletéből". A szolgáltatás egy olyan precíz adatbázisból dolgozik, amelyben az van benne, hogy melyik szolgáltató melyik IP címét hova adja ki.

(Lehet, hogy szakmailag nem pontos a válaszom, de a lényeg mégiscsak ez. Gyuri?)

Péntek, 2011. Január 28. 8:09

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!