A profi vállalkozás két alapkérdése - melyre jó ha a vállalkozók 10%-a tudja a helyes választ... | Internet-Marketing.hu

A profi vállalkozás két alapkérdése - melyre jó ha a vállalkozók 10%-a tudja a helyes választ...

Mindenki egy sikeres vállalkozás tulajdonosa szeretne lenni. Nagyon sokan nem csak szeretnének sikeresek lenni, hanem egyszerűen – legalábbis elvileg – nincs is más választásuk. Ők azok, akik összes erőforrásukat (sőt, gyakran szélesebb családjuk, baráti, ismeretségi körük megtakarításait is) beleölték vállalkozásukba, és maguk, valamint családjuk egzisztenciáját teszik ezzel kockára. Ők minden nap sikerkényszer alatt tevékenykednek, még ha ez nem is látszik meg teljesítményükön.

A siker első és legfontosabb előfeltételének a sikeres vállalkozó meglétét tartom, sőt, továbbmegyek, a VALÓDI VÁLLALKOZÓ meglétét. Miután minden vállalkozásnak van tulajdonosa, gondolom, ez némi magyarázatra szorul.

Több évtizedes tanácsadói pályám egyik legérdekesebb tapasztalata, hogy a vállalkozások fejlődésének legnagyobb akadálya, gátja, sőt, sokszor kimondott ellensége saját tulajdonosuk. Nem az adott cég termékével, vagy netán piacával van baj, amikor képtelen egyről a kettőre jutni, hanem a tulajdonos - aki általában az ügyvezető is - szemléletének, gondolkodásának korlátai nem engedik, hogy sikeressé váljon. Hihetetlen esetek tucatjait tudnám mesélni azokról a hajmeresztő ostobaságokról, magatartásformákról, és konkrét cselekedetekről, amikkel a(z önmagukat sokszor sikeresnek tartó) vállalkozók napról-napra bizonyítják tökéletes alkalmatlanságukat. Legnagyobb kudarcaim is az ilyen esetekhez kötődnek, hiszen hogyan adjak megvalósítható tanácsot egy olyan embernek, aki azért nem fizeti ki a számlámat, mert saját bevallása szerint sem érti, amit tanácsoltam, tehát számára a munkám értéktelen?

A legrosszabbak persze azok a vállalkozók, akik one-man-show-t mutatnak be. Naponta akarják bizonyítani, hogy ők a legkreatívabb marketingesek, a legügyesebb könyvelők, a legjobb portások, és csak azt felejtik el, hogy a saját munkájukat elvégezzék. Hogyan is végeznék el persze, amikor fogalmuk nincs arról, mi is valójában a munkája egy ügyvezetőnek?

A két kérdés, amivel minden vállalkozásnak kezdődnie kellene

Már hosszabb ideje azzal kezdem minden, egy cég sikeres pályára való állítására vagy a bukástól való megmentésére vonatkozó megbízásom, hogy két kérdést teszek fel a tulajdonosnak:

  • Foglalja össze két-három mondatban vállalkozása lényegét!
  • Miért azzal foglalkozik, amivel éppen foglalkozik?

80-90% totálisan helytelen válasz...

Sajnálatos tapasztalatom, hogy mondjuk tíz vállalkozóból legalább négy, de inkább öt olyan választ ad, amiből azonnal kitetszik, hogy már akkor elvesztette a csatát, mielőtt az egyáltalán elkezdődött volna (vagyis totálisan rossz dolgokat felelt), további kettő-három ad megközelítésében elfogadható, de tartalmában mégis helytelen választ, és csak a csekély számú maradék esetében lehet olyan kiindulópontot találni, mely alapján valóban el lehet indulni a siker útján.

Azonnal szeretném leszögezni, hogy itt szó sincs arról, hogy megbízóim ostoba emberek lennének, akik értelme elhalványul közismert zsenialitásom fényében! Többségük kiváló szakember, sőt, többük valóságos művésze volt szakmájának. Valóságos tragédiájuk, hogy egy teljesen más területen, a vállalkozások világában kellene bizonyítaniuk képességeiket, vagyis egy olyan szakmában, melyet el sem ismernek szakmának, valódi tudásnak, és melynek teendőit nem ismerik – honnan is ismerhetnék, hiszen a szakképzésben nyomokban sem tanították meg nekik –, és a hátuk közepére kívánják. Ők szakemberek, és hogy ez mit is jelent, a későbbiekben ki is fogom fejteni.

Ön szerint mik azok a helytelen válaszok, melyeket a feltett kérdésekre adnak, és mi lenne a helyes válasz?

Amit Haraszti Mihályról tudni érdemes...

Svájcban tanult stratégiai tervezést és menedzsmentet, Angliában pedig a franchise rejtelmeit. Az arab világban felépítette cége közel-keleti irodáját, illetve Amerikában, és a Távol-Keleten felügyelte egyik legsikeresebb hazai exportcikkünk forgalmát.

21 éve foglalkozik vállalkozásfejlesztéssel, a kis- és középvállalatok növekedési problémáival, és kiemelten a franchise-zal. Több könyvet írt róla, valamint tanulmányok és cikkek százait publikálta a témában. 7 egyetemen és főiskolán tanított, és számtalan előadást tartott a franchise-ról az ország szinte minden szegletében.

Tanácsadási pályára során több tucat KKV-t segített stabil fejlődési pályára állítani, valamint több magyar franchise rendszer kidolgozását és hálózat-fejlesztését is levezényelte. Rendszeres képzésein vállalkozók tucatjai tanulták már meg a stabil vállalkozásépítés módszertanát, közülük többen a franchise modell alapján.

Ha többet szeretne tudni Haraszti Mihály munkásságáról, vagy szeretné segítségét kérni cége újraszervezésében, keresse fel honlapját, a FranchiseMegoldasok.hu-oldalt!


 

  

Érdekes kérdés...Gondolom általában arról beszélnek, hogy mit csinálnak a vállalkozásban. Én inkább azt mondanám, hogy mit teszek a vállalkozásért. Nem a napi teendőkre gondolok, hanem, hogy mitől lesz egyre jobb és jobb. Tehát nem a vállalkozásomban, hanem a vállalkozásomért dolgozom. Hiszen ezért kezdtem el, nem azért hogy gürizzek naphosszat, többet, mintha alkalmazott lennék. A 2.kérdésre azt felelném - még ha nem is helyes - hogy mert szeretem azt, amit csinálok. Szívből, teszem amit teszek és ez eddig bejött. Persze van hová fejlődni, de ez inspirál.

Szerda, 2010. November 03. 12:42
  

Egyetértek az első kérdéssel, ez valóban jó kérdés. Igazából ehhez már hozzávehető az is, hogy valóban az elvárt sebességgel halad e a vállalkozás fejlődése, mert ez is fontos kérdés. Mert például egy év alatt kevés vagy sok dolgot is el lehet érni, az eredmények számai és nagysága az, ami nem mindegy.
A második kérdésre jó ez a válasz, elvégre ettől nem kényszervállalkozás a vállalkozás. Hogy a fejlődést mi alapján mérjük, az is egy jó kérdés. Talán minden vállalkozástulajdonosnak más válasza lehet rá.

Vasárnap, 2010. November 07. 11:50

Sajnos egyet kell értenem...

Tisztelt Haraszti Mihály úr!

Legnagyobb sajnálatomra egyet kell értenem Önnel - attól, hogy valaki saját szakmájában profi, még nem lesz jó vállalkozó. A magyarországi "vállalkozók" jó része kényszerből lett vállalkozó, saját szakmáját megtanulta, de sohasem tanult vállalkozási ismereteket (amit meg - tisztelet a kivételnek - ezen a címen oktatnak, az ma m.o.-on igencsak silány tanagyag), fogalma sincs a marketingről, a pénzügyi tervezésről, arról, hogyan bánjon a munkaerővel.

Mi a valóság?
1. A "vállalkozó" készít (vagy készíttet a saját szája íze szerint) egy honlapot, felrakják egy ingyenes, éppen ezért más reklámokkal (és még jó, ha nem a konkurencia reklámjával teli) tárhelyre és várja a megrendeléseket. A honlap nyitó oldalán részletesen taglalja saját vállalkozása érdemeit, alakulását, célkitűzéseit, esetleg minőségbiztosítási rendszerét, de hogy mit akar eladni és mennyiért, milyen garanciákkal, azt külön kell megkeresni.

2. Pénzügyi terve nem létezik, így nem is végrehajtható. Mármint a pénzügyi terv, mert ennek hiányában vállalkozása rövid időn belül azzá válik, ha nem tudja kigazdálkodni és befizetni az adókat, járulékokat. Aztán elcsodálkozik az APEH inkasszón, vagy ha megjelenik a végrehajtó / felszámoló.

3. A munkaerő számára nem befektetés, hanem költség, amit ki kell (kellene?) fizetni. Így aztán Olcsó Jánossal dolgoztat, és csodálkozik, ha a vevőkör már az elején elpártol tőle a silány minőségű munka miatt.

4. Nem bízik senkiben és semmiben, csak saját magában (csak akkor lesz jó, ha én csinálom!), így aztán robotol napi 18-20 órát - az eredmény nyilvánvaló.

Sorolhatnám a végtelenségig, de nincs kedvem. nem is ez a baj, hanem az, hogyha a tudás, vagy mások átadott tapasztalata pénzbe kerül, akkor ezt felesleges kiadásnak gondolja. Hányszor hallottam én is a régi mondást: a jó bornak nem kell cégér! Persze, addig nem is, amíg 2 kocsma van a faluban. Nem ismeri fel, hogy a piac ezen már régen túlnőtt és vele együtt a konkurencia is. Szóval kell az a cégér, mert régen nem két helyen lehet bort kapni a piacon... :)

Összefoglalva: sajnos egyet kell értenem, pedig szeretek vitázni....

Üdvözlettel: Perjés Mihály Tibor
U.i.: nem marketinges vagyok, hanem könyvelő (viszont 20 éve vállalkozom), a marketinget csak alkalmazom a konkurencia legnagyobb bánatára...

Szerda, 2010. November 03. 14:33
  

Szerintem a leggyakoribb helytelen válaszok:
1. Mit csinálunk: pl. pizzát sütünk, öltönyöket varrunk, arculatot tervezünk, stb.
2. Ehhez értek a legjobban.

És a szerintem helyes válaszok:
1. Egy rendszer felépítése, amely a problémával rendelkező vevőből elégedett vevőt varázsol, miközben profitot termel
2. Örömömet lelem benne és van rá piaci igény

Szerda, 2010. November 03. 21:11
  

Nagyon jó bejegyzés, de szerintem egy vállalkozás önző céllal tud megfelelően létrejönni, azaz az 1. kérdés, amit fel kellene tenni a vállalkozónak az kéne hogy legyen, hogy mit szeretne a vállalkozásával elérni, azaz milyennek képzeli el a saját életét, a saját ideális napját?

És innen kell kiindulni és e köré megtervezni a vállalkozást abból a célból, hogy a számára ezt biztosítsa.

Miért? Mert mi fogja motiválni arra, hogy dolgozzon akár napi 10 órát 3-6 hónapon keresztül, hogy utána ez létrejöhessen? Ha nem tudja valaki, hogy miért csinálja, nem lesz mi motiválja, és ha nincs mi motiválja, akkor nem fog messzire jutni...

A 2. kérdés, amit szerintem fel kellene tenni az, hogy KI az ő ideális ügyfele? Mivel az ideális ügyfele lesz a felelős azért, aki létrehozza a vállalkozó számára az Ő ideális életét.

A 3. kérdés, amit fel kellene tenni az, hogy MIT AKAR az ő ideális ügyfele, mire vágyik? Ez azért fontos, mert ha megadod nekik azt, amit akarnak, akkor megkapod érte azt, ami Te akarsz, azaz a Te ideális életstílusodat. A legtöbb vállalkozó viszont rossz dologra fókuszál, mert beleszeretnek a termékükbe, beleszeretnek a saját cégükbe, ahelyett, hogy az ügyfeleikkel foglalkoznának...

A 4. kérdés, amit fel kellene tenni az, hogy mi az üzletünk célja?
Egy sikeres cégnek van célja! A Google célja: „Rendszerezni a létező összes információt a világon, majd könnyen elérhetővé és hozzáférhetővé tenni mindenki számára.”
Egy ilyen igazi cél:
1. Javítja mindenkinek a teljesítményét, mert tudják az emberek, hogy MIÉRT dolgoznak.
2. Egy ilyen cél bevonzza a legjobb alkalmazottakat, mivel az emberek szeretnek lelkesen alkotni valamit, részt venni valamiben ami jó, és értelmet ad az életüknek. És ha értelmet adsz az emberek életének, abban szívesen és lelkesen fognak dolgozni és javítja az elkötelezettségüket is a cég felé.
3. Segíti az innovációt, így több lesz a sikeres innováció.
4. A cél építi a brand-et.
5. A cél értelmet ad mindenkinek, aki a céggel csak kapcsolatba kerül, az emberek részt akarnak majd venni benne. Most a Google-t említem, mert az a legnagyobb cég jelenleg a világon... Ugye mindenki lelkesen fordítja a saját nyelvére, csinálják az emberek a térképet hozzá stb. és persze ingyen!

Továbbá a cél segít több pénzt keresni, mint amire a tulaj valaha gondolna, hogy lehetséges...

Szerda, 2010. November 03. 23:23

2 válasz

1.) kis szériás, sokszor máshol nem is hozzáférhető borokat juttatunk el az értő borisszákhoz, fair áron
2.) mert ehhez van kedvünk :-) és hiszünk benne, hogy lehet jól is csinálni

Péntek, 2010. November 05. 13:52
  

Most nem Haraszti Mihályba akarok belekötni, de az ő által felhozott kérdések is segítenek szemléltetni néhány gondolatom.
Honnan tudja az ember, hogy pontosan mire kíváncsi a kérdező? Itt van például az általad említett kérdés:
"Foglalja össze két-három mondatban vállalkozása lényegét!"
Nálam itt a "vállalkozás lényege" alatt a vállalkozás célja, bemutatása, tevékenységei jutnak eszembe. De lehet, hogy más ember ilyenkor másra gondol.
A helytelen válasz oka lehet a nem egyértelmű dolgokra vonatkozóan feltett kérdés.
A következő kérdésbe is bele tudok kötni, mert itt sem egyértelmű:
"Miért azzal foglalkozik, amivel éppen foglalkozik?"
Ilyenkor gondolhat a munkakörére, a pillanatnyi tevékenységére, de gondolhat valami egészen másra is, akár az egész vállalkozására is.

Igazából csak azt szerettem volna megvilágítani, hogy nem feltétlenül arra gondolunk, amire a kérdező is gondol. Én magam is esek abba bele, hogy puhatolóznom kell, hogy pontosan mit akar megtudni tőlem a másik. Mert máskülönben nem tudok jól válaszolni. Mondhatnám is azt, hogy amilyen a kérdés, olyan a válasz is.

Vasárnap, 2010. November 07. 11:42

Nesze semmi fogd meg jól

Én alapvetően szeretem ezt az oldalt, és a Profit képző tanfolyam alatt is elhangzott néhány használható gondolat. De kezdem úgy érezni, hogy teljesen eldemagógosodott, minden gondolatébresztőre ugyanazokat a sablon válaszokat lehetne adni csípőből.

Kérdés: Tulajdon képpen mire vállalkozol? Miért dolgozol benne?

Válasz: Azért hogy a legoptimálisabb erőforráselosztással ....piaci igényeket... autómatikus rendszerrel...szuperelégedett visszatérő vevőket gyártva... stb...stb...stb...

Most mindenki gondolja közé a mondanivalóját.

Szerda, 2010. November 10. 20:35

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!