Ha hiányzik a siker online marketingjében, hajtson a kudarcra!

Tegnap Schlingloff Sanyival leforgattunk 7 hosszabb-rövidebb oktatóvideót, és azok után, hogy csak a tegnap elszúrt "jelenetekből" akár egy egész DVD-nyi bakiparádét meg lehetne tölteni, megfogalmazódott bennem az egyik legjelentősebb oka annak, hogy miért vannak oly sokan, akiknek online marketingje nem jut egyről a kettőre.

A legtöbben ugyanis egyszerűen nem hajlandóak tudomásul venni, hogy az online marketingben egészen más a siker titka, mint az offline marketingben! Hogy mi ez a titok, és hogy honnan tudom mindezt? Menjünk szépen sorjában!

Hogy honnan tudom, hogy ez a gond?

Nagyon egyszerű: Az idő 90 százalékában nekem is ugyanez a problémám. Abban a 10%-ban viszont, amikor nagy nehezen, hatalmas küzdelmek árán sikerül elszakadnom a hagyományos gondolkodásmódtól, nos ebben a mindössze 10%-nyi időben születnek legnagyobb sikereink.

És hogy mi a titok?

Ez is nagyon egyszerű: A kudarc sikert szül, a még több kudarc pedig még több sikert szül.

Hogy mit értek ezalatt?

Hadd válaszoljak egy példával: Amikor a Profitmaximalizáló Program Online Műhelygyakorlatain, azaz a webkonferenciás honlapelemzésekkor egy-egy honlap, egy-egy értékesítési szöveg, egy-egy videó elemzésekor az eredménytelenség láttán kissé elszontyolodott ügyfelet megkérdezem, hogy "...és hányadik verzió is az, amit látunk?", akkor sokszor az derül ki, hogy a második-harmadik verzióról van szó.

Hogy micsoda? Harmadik? Bárcsak az én harmadik verzióm ennyire jó lett volna!

Amikor például először döntöttem úgy, hogy "komoly" célokra fogok videót használni, és egy egy perces videót szándékoztam leforgatni állásjelentkezőinknek, akkor konkrétan 52 (!) verziót kellett leforgatnom, és több mint négy órát töltöttem azzal, hogy egyetlen használható egy perces videó szülessen. (És bevallom, ma még ezt a "használható" videót is kicsit cikinek látnám. El is döntöttem, hogy a Profitmaximalizálóban be fogom mutatni azt a kb. 20 verziót, ami megmaradt - csak úgy bátorítás képpen :-)

Mit akar mindez jelenteni?

Azt, hogy míg az offline marketingben egy komoly hiba óriási veszteségeket okozhat, míg az offline marketingben néhány nagyobb hiba csődbe vihet egy céget, az online marketingben egyszerűen kötelező sok hibát elkövetni! Kötelező próbálkozni, kötelező tesztelni, és kötelező addig csinálni, amíg el nem készül az a verzió, amelyik hasznot is hoz a cégnek. (Persze ne stratégiai partnerei húszezer fős listáján kisérletezzen, de eleinte amúgy sem az a gond, hogy túl sokan látják weboldalát, hirdetéseit, online megjelenéseit.)

Ha pedig úgy gondolná, hogy nekem könnyű, mert egészen jó hirdetési szövegeket írok, egészen jó blogbejegyzéseim vannak, egészen jó cikkeim vannak, egészen jó design-t tudok készíteni, akkor azt kell mondjam, hogy hatalmasat téved! Ha ugyanis azt is tudná, hogy hány olyan hirdetésem volt, amire senki nem kattintott, hány olyan cikket írtam, amit élő ember nem tudott végigolvasni (manapság is biztosan születnek még ilyenek :-), hány olyan videót csináltam, ami soha nem lett felhasználva, akkor egy percig sem tartana attól, hogy amit Ön csinál, az esetleg nem elég jó!

Az internet az a média, ahol a félresikerült próbálkozások jó eséllyel teljesen titokban maradnak. Hiszen éppen attól számítanak félresikerülteknek, hogy senkit nem érdekelnek, senki nem kattint rájuk, senki nem olvassa el őket, stb. Márpedig pont az ilyen félresikerült próbálkozások vezetnek el a sikerhez! És ez nem csak egy ugyanolyan absztrakt állítás, mint amilyet a sikerpszichológiai könyvekben szép számmal olvashat! Ezt az állítást nyugodtan szó szerint veheti

Mindezeket figyelembe véve a tanácsom is igen egyszerű: Legyen Ön az, aki a legtöbbet hibázik, és senki nem fog törődni vele, de ha Ön az, aki minden elszúrt kampány, minden elszúrt Google AdWords hirdetés, minden elszúrt ajánlat, és minden elszúrt videó után csinál még legalább egy újabb verziót, akkor a végén egyszer csak azt fogja észrevenni, hogy a legtöbb dolog, amit kipróbál, egyszerűen kiválóan működik! (Ezt hívják tapasztalatnak, ami az elszúrt próbálkozások nélkül soha nem lesz az Öné...)


 

Heló Balázs, Nekem addig

Heló Balázs,

Nekem addig volt sok kudarcom, amíg el nem döntöttem, hogy csak ezzel fogok foglalkozni, amivel most. Órákig sorolhatnám a bénázásaimat, egyszer összejön belőle egy elrettentő e-bookra való.

A döntés óta, hogy csak a saját üzletemmel foglalkozom, viszont tényleg csak egy-két elrontott vagy nem olyan jól sikerült ötletem volt. Ezekre MA mind azt mondom, mekkora idióta voltam, hogy nem jól csináltam.

Ez felveti a kérdést: vajon milyen hibákat követek el most, amiről csak később derül ki, hogy hiba volt.

Szerda, 2009. Február 11. 21:30

Szia Norbet, Úgy látszik,

Szia Norbet,

Úgy látszik, Te vagy nagyon tehetséges, vagy nagyon mázlils vagy. Én nem.

Egyébként nem a nagy dolgokra gondolok, hanem a kicsikre. Az üzletünk folyamatosan nő, az ötleteim nem szoktak befuccsolni, stb.

Viszont az apróságokban, mint pl. Google AdWords, rengeteget hibázok, de sokat is próbálkozok - valószínűleg sokkal többet, mint a legtöbben. Én itt ezekre a próbálkozásra akartam buzdítani.

B.

Szerda, 2009. Február 11. 22:08

Szia, Nem akartam, hogy

Szia,

Nem akartam, hogy nagyképűnek tűnjön a kommentem, bocsánat ha mégis így tűnt, valahogy azt akartam kifejezni, hogy igazad van, a próbálkozás kiválóan visz előre, és én a saját üzletemben még hibázni is szeretek, mert tanulok belőle, amíg nem ezt csináltam, hanem másnak dolgoztam, minden csak melléfogás volt.

A google adwordson nekem is megőszült pár szál hajam, de vettem hozzá egy remek infóterméket, azóta a barátom lett a rendszer. De az Etarget még mindig totál homály.

Szerda, 2009. Február 11. 23:20
  

Nem tűntél nagyképűnek, tényleg csak úgy értettem, ahogy mondtam: Van, akinek spéci "ösztöne" van ahhoz, hogy tudja, mi fog működni, és mi nem.

Az AdWordsnél sem az a nagy titok, hogy hogyan kell használni (bár vannak titkok), hanem, hogy melyik hirdetés fogja a legtöbb ügyfelet hozni. (Asszem ez egyik infotermékben sincs benne :-) Ez az, amihez rengeteg és állandó tesztelés kell. Nos ezt szerettem volna mondani.

B.

Szombat, 2009. Február 14. 11:02
  

Ezzel most maximálisan egyetértek.
A tudás az, amit nem lehet elvenni. Ha az optimalizásást, adwords kampányt másra bizom, akkor benne van a pakliban, hogy felhasználja az infókat, hírlevél címeket, kódot, bármit... Nagyon nagyon kevés ember tud más hibájából, tanácsaiból tanulni. De saját hibáiból tudnak egyes emberek tanulni. pl. a sokadik kidobott Adwords kampány utám már 100 x meggondolja az ember mire költ...

Szerda, 2009. Február 11. 21:38
  

Szia Balázs!

Ebben tényleg lehet valami, mert a honlap szövege kb. az ötödik verzió, egy elszúrt kampányból, pedig sokat lehet tanulni, ha már azt tudni véled, hogy hol is rontottad el, nos, az már fél siker, de nem szabad feladni.

Szerda, 2009. Február 11. 21:40
  

Minden a hozzáálláson, a gondolkodásmódon múlik:

Egy kevésbé sikeres kampányra sem szabad kudarcként gondolni, hanem a javítandó részeket kell keresni benne, hiszen senki sem született online marketing zseninek.

Erre a leghasznosabb eszköz a mérés, ha tudod, hogy mi tetszett (vagy mi nem) a célközönségednek, akkor már rég nem a sötétben tapogatózol. Ez az online marketing legnagyobb előnye.

Szerda, 2009. Február 11. 22:00

Teljesen egyetértek

Teljesen egyetértek Tamással, a hozzáállás és a mérés a lényeg!

Nem szabad megtörni a kudarc után, talpra kell állni és folytatni, hiszen folyamatosan tanul az ember...

És hogy mitől is volt egy elrontott kampány, termék stb. vagy csak azoknak egy része kudarc? És melyik része volt jó? Mi tetszett benne? Azt sehogy máshogy nem tudhatod meg, csak ha méred a reakciókat és az eredményeket.

Ez a kettő a lényeg egy ilyen helyzetben.

Csütörtök, 2009. Február 12. 9:57
  

Szia Balázs!

Nagyon gondolatébresztő volt ez a bejegyzés, azonban szeretnék ütköztetni a véleményeddel egy rendkívül gyakran hangoztatottat.

A lényege, hogy ha folyamatosan kudarcot vallasz, van egy határ, amelyen túl érdemes egyszerűen hagyni a fenébe az egészet, és valami másba kezdeni.
(Tipikus eset: ha életképtelen az üzleti modell)

Szerinted létezik ez a határ? Ha igen, "hol" van? Honnan tudom, hogy ott vagyok?

Szerda, 2009. Február 12. 0:14
  

Hát az AdWords tényleg egy véget nem érő játék. Akárcsak az optimalizálás, meg szerintem a legtöbb e-marketing eszköz alkalmazása. Az ember folyamatosan teszteli, hogy melyik merre mozdítja a "lécet". Aztán előbb-utóbb megtalálja a a számára optimális egyveleget.
Aki csinál valamit az hibázik is időnként, és nem ez a kunszt, hanem hogy mindig feláll és folytatja, ettől fejlődik.

Nem is lenne izgalmas, ha minden elsőre összejönne! (Dögunalom lenne..legalábbis nekem.)

Szerda, 2009. Február 12. 0:16
  

Szia Balázs!

Le a kalappal! Igen inspiráló és bátorító a bejegyzésed. Arra gondolok, hogy egy idő után, ha az ember sok tananyagot befal, azon túl, hogy egyre tájékozotabb lesz, egy kicsit be is görcsöl: tudja, hogy mennyi mindent nem csinál még jól...

A te bejegyzésed erre nagyon jó választ ad. Köszi.

Az azért bennem is felmerül a kérdésként, hogy honnan tudhatom, hogy a marketing eszközt alkalmazom rosszul, és azon kell csiszolni, vagy az üzleti modellel van gond?

Csütörtök, 2009. Február 12. 7:49
  

Thomas Watson, az IBM alapítója mondta: ha meg akarod duplázni a sikereid számát, duplázd meg először a kudarcaid számát...
..csak időnként ezt elfelejtem :)

Csütörtök, 2009. Február 12. 14:41
  

A videókkal kapcsolatban nekem is volt egy-két, meglehetősen frusztráló élményem.
3 db egy perces videót négy óra alatt sikerült felvenni. Ha a stáb előre megmondja, hogy mire készüljek, el se megyek :)
...de így, hogy nem tudtam mire vállalkozok, elmentem, megcsináltam - és megérte!

Csütörtök, 2009. Február 12. 17:59
  

Mindenben egyetértek Balázzsal. Itt is van egy példa a fenti cikkéből ami azt bizonyítja hogy a legnagyobbaknak is van mit tanulnia:
"ami soha nem lett felhasználva,". Nyilván Balázs erős angol nyelvi készsége miatt a szenvedő szerkezet, ami a magyarban elég randa. A macska fel van mászva a fára. No de értem én hogy nem ez a lényeg, de van egy-két nyelvtani hiba, vagy lehet hogy nem hiba, csak nem túl elegáns, amire nagyon harapok.

Csütörtök, 2009. Február 12. 20:46
  

Maximálisan egyetértek.

Egy-egy blogbejegyzésem előtt elgondolkodom, hogy de jó lenne már annyi tapasztalattal rendelkezni, hogy biztosan nagyot szóljon a cikkem.
Tapasztalatot viszont csak próbálkozással, gyakorlással lehet szerezni - szerintem nemcsak az online marketingben.

Péntek, 2009. Február 13. 2:08

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!