A telefondoktor válaszol: Mitől lesz sikeres a webshopom?

Pár héttel ezelőtt Söldenben (Tirol, Ausztria) voltam snowboardozni. Az időjárás a többiek szerint borzalmas volt, bár én nagyon élveztem: igazi sportembernek való idő sok és nagyon jó minőségű hóval, nagy széllel, kis köddel, és természetesen kevés emberrel.

Persze volt olyan időszaka is a napnak, amikor tényleg csak a legőrültebbek mentek fel a pályára, amikor akkora volt a szél, hogy a szélsebesség-mérő skálája kiakadt, és nullát mutatott, és amikor akkora volt a köd, hogy a bakancsom orrát sem láttam, nemhogy a deszkámét.

Nos ekkor ismerkedtem meg a hütte éttermében egy orvos / vállalkozó úriemberrel. A beszélgetésben hamar eljutottunk oda, hogy online marketing tanácsadó vagyok, neki pedig van egy webáruháza. A kérdés adta magát: Mitől lesz sikeres a webáruháza? Mivel pedig időnk volt elég, nem akartam udvariatlannak tűnni azzal, hogy csak annyit mondok, hogy "...hát azt igazán nem lehet így látatlanba megmondani...". Szerettem volna valami olyan válasszal szolgálni, amely egyrészt elég könnyed ahhoz, hogy nem rontja el a forraltborozás hangulatát, másrészt viszont elég értékes ahhoz, hogy hazavíve lehet vele kezdeni valamit.

A kétlépéses megoldás, amely egyszerűen hangzik, mégis évekre elegendő munkát adhat minden webárhuház tulajdonosnak, a következő:

1.) Először is gondolkozzon folyamatban. Gondoljon úgy a webáruházára, mint egy folyamatra amin végig kell vinni a látogatót. Hol kezdődik a folyamat? Ott, hogy a látogató meglátja az Ön hirdetését, vagy olvas a neten róla egy cikket, vagy olvas az egyik termékéről egy vevővéleményt egy fórumban, vagy olvas az áruház remek (vagy nem remek) működéséről egy online marketing blogban, stb. Hol van vége a folyamatnak? Ha minden jól megy, nincs vége. Nincs vége, mert visszatérő ügyfeleket akar szerezni. Ha folyamat szempontból mégis meg akarja határoizni, hogy hol van vége (azaz hol kezdődik elölről), akkor azt kell mondjam, hogy ott, amikor az elégedett vevőt valahogyan visszacsalogatja, hogy vásároljon újra.

2.) A második lépés, hogy tökéletesítse a folyamat lépéseit újra és újra. A legtöbben ugyanis amikor arra gondolnak, hogy több profitot akarnak a weboldalukon, webáruházukban, arra gondolnak, hogy több látogató kéne, több termék, magasabb profitráta, stb. És persze ezek is fontos dolgok. De gondolja végig a következőt: Mennyi pénzt keres (vagy inkább mennyit veszít), ha az értékesítési folyamat minden egyes lépését egészen jól csinálja? Ha mindent egészen jól csinál, az azt jelenti, hogy kb. a forgalmának a 90%-át ELVESZÍTI! Hát ez meg hogyan lehet? Megmagyarázom, nagyon egyszerű!

Ha az értékesítési folyamata tíz lépésből áll - és a legtöbb értékesítési folyamat a látogató összes akcióját beleszámítva legalább ennyi lépésből áll -, akkor ha minden lépésben 80%-os hatékonysággal működik a folyamat az ideálishoz, annak a lehető leghatékonyabb verziójához képest, akkor a teljes folyamat hatékonysága - és ez már csak matematika - 10%-os lesz. Ez nem azt jelenti, hogy a látogatók 10%-a vásárol! Ez azt jelenti, ha minden ezer látogatóból lehetséges LENNE 30 vásárlót szerezni, akkor az Ön weboldala ehhez képest mindössze 3 vásárlót szerez! Az alábbi ábra remekül szemlélteti ezt az összefüggést!

Mi történik a hatékonysággal?

Arról meg már ne is beszéljünk, hogy lehetséges jövedelmének hány százalékát veszíti el, ha még csak 80%-os hatékonysággal sem mőködnek webshopja értékesítési folyamatának egyes elemei!


 

Tetszik a bejegyzésed...és

Tetszik a bejegyzésed...és a jó a matematika is...nem írsz viszont arról, hogy mit szólt ehhez a webáruház tulajdonosa ?
Szép napot és kellemes hétvégét !

Szombat, 2008. November 29. 13:54
  

Neki még nem rajzoltam bogyókat, de most írtam neki egy e-mailt.

Egyébként még csaltam is az ábrán: 10 bogyó az csak kilenc lépés (Így jobban le lehetett rajzolni.) Ha tényleg tíz lenne, akkor 8,5% lenne a végeredmény :-)

Még valami: Ez MINDEN online értékesítési folyamatra vonatkozik, nem csak a webáruházakra! Ráadásul általában tényleg nem 80%-os a hatékonyság az egyes pontokon az elérhető maximálishoz képest, hanem jóval alacsonyabb! Csoda ha nem jönnek az eredmények?!

B.

Szombat, 2008. November 29. 14:22
  

Nagyon jó ez a koncepció, nekem már a Milliomos Születikből megvan :-) Részben ezért is jelentkeztem a Profitmaximalizálóra!

Az ábra teljesen jó, tényleg ennyi jön ki, csak az első két lépést összevontad.

Üdv,
Randiguru

Vasárnap, 2008. November 30. 21:38

Valahogy az egész

Valahogy az egész webáruház dolog számomra egy kicsit hasonlít a kisbolt, kontra szupermarket problémához.

Értékesítő mikroszájt, kontra webáruház. Más hozzáállás, más megközelítés, más filozófia szükséges. Vagy tévedek?

Szombat, 2008. November 29. 14:19
  

Azt hiszem, hogy egyik oldalról nem tévedsz, mert tényleg egészen más egy webshop, mint egy értékesítési mikroszájt.

Más szempontból nézve viszont mindkettőnek a sikeréhez az a folyamatszempontú megközelítés szükséges, amiről fent írtam.

Másképpen mondva: AKÁRHOGYAN akarsz eladni az interneten, a fenti bejegyzés gondolatait jobb megfontolni. Akkor is, ha "klasszikus" értékesítési oldallal értékesítesz.

B.

Szombat, 2008. November 29. 14:29
  

Persze, a folyamatszempontú megközelítés egyformán kell, mind a két weboldal típusnál.

No meg nem csak weboldalaknál, hanem az üzlet, vagy az élet minden területén.

Szombat, 2008. November 29. 16:47

Akkor ez most 9 lépés,

Akkor ez most 9 lépés, vagy az elsőt kihagytad?

Szombat, 2008. November 29. 18:24
  

Nagyon jó.
A lényeg hogy legalább miden ponton 100% legyen.
De ha ettől jobb az sem baj.
Csak hogy, honnan tudom, hogy mennyi a 100%.
Vannak statisztikák, de vajon azok is 100%-sak, mert ha nem, csak viszonyitani lehet és ezt 9 lépésben már körülményesebb, hosszabb de talán, "vagy nem talán" ha nem biztosan, megéri tesztelni.

Szép napot.
Károly

Szombat, 2008. November 29. 19:09
  

Tehát a megoldás az, hogy minél rövidebb úton, minél kevesebb ajtón át jusson el az ügyfél a végkifejlethez!

Jól gondolom?

Szombat, 2008. November 29. 19:09
  

Azért vigyázzunk ezzel a "minél rövidebb úton"-nal. Ha az utcán elém áll egy "kereskedő" azzal, hogy "na, kell a portékám?" hááát, nem biztos, hogy a vevője leszek, pedig eléggé lerövidítette az értékesítési folyamatot.

Szombat, 2008. November 29. 19:56
  

Pontosítok.
Arra gondoltam, hogy amennyire lehet tegyük egyszerűvé a navigálást.
Ha valaki odáig jutott, hogy vásárolni akar, akkor már ne bonyolítsuk tovább a dolgát.
Röviden, egyszerűen, ésszerűen.
Erre törekedtem én is az online rendelési rendszerem kialakításánál.

Szombat, 2008. November 29. 20:54
  

Tapasztalom hogy az elso leppessorozat, amig a vevo azt mondja: ezt megveszem, konnyebben optimizalhato. A vasar konnyu, egyszeru es esszeru lebonyolitasara meg nem talaltam megfelelo megoldast.
Szem elott tartva a 80%-os lepesveszteseget talan sikerulni fog.

Hétfő, 2008. December 01. 13:03
  

Szia Balázs!
Ebben a két lépésben valóban minden benne van. Jó néha egy ilyen összefoglalót olvasni, mert manapság mindenki csak részfolyamatokban profi, alig nézi valaki a dolgokat egészként. Pedig úgy kellene.
Örülök, hogy jól sikerült a hétvégéd, megirigyeltem kicsit a síelést. :)
Eszter

Szombat, 2008. November 30. 0:17

Kedves Balázs! Köszönöm

Kedves Balázs!

Köszönöm az ötletet. Valami ilyesmi hatékonyságnövelő opciót keresek már rég. Eszerit ha lerövidítem a vásárláshoz vezető utat, egyenes arányban emelkedhet a potenciális vevők száma... Hurrá!

Kedd, 2008. December 02. 21:55

Szia Balázs! Mint

Szia Balázs! Mint érintett, orvos/vállalkozó (úriember?), köszönöm a kimerítő, még a söldeni vacsoránál elhangzott kérdésemre küldött válaszodat! Elméleti iránymutatásnak és szemléletformálónak tényleg jó amit írtál és sok marketing szakember biztos örömmel elemzi, de nekem (földhöz ragadt, gyakorlati embernek, aki ráadásul még orvos is) kicsit száraz. Ha van a tarsolyodban egy-két gyakorlati útmutató is, azt is nagyon megköszönném! Természetesen a blogod látogatói, aktív hozzászólói véleményére is kiváncsi lennék, ha éreznek késztetést az oktatásomhoz:))
Üdv, Péter

Szerda, 2008. December 03. 15:25
  

Szerintem Balázsnak igaza van. De a lényeg nem abban van, hogy kevesebb lépés, azaz kevesebb lemorzsolódás. Minden folyamat más mennyiségű lépésben optimális. Lehet, hogyha a 10 lépéses folyamatom lerövidítem 7-re, akkor a lemorzsolódás százaléka is nagyobb lesz, mert a folyamatok nem átgondoltak és átláthatók, vagy túl sok mindent zsúfolok egy lépésbe. Pl. ha a reptéren a útlevél-ellenőrzés egyben lenne a csomagok átvizsgálásával, akkor kevesebb lépésünk lenne, de jelentősen romlana a hatékonyság két össze nem illő feladat egymásba préselése miatt.

A lényeg szerintem abban van, hogy megtaláljuk az optimális lépésszámot, és utána ezek hatékonyságát maximalizáljuk. Erre van az ergonómia. 100% sosem lesz, de ha 80% helyett 95%-on pörög az oldal, akkor már sokkal több pénz folyik be nekünk.

Kedd, 2008. December 16. 22:20

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!