Online ÜZLET, vagy online hobbi? Ha nem keres vele eleget, a válasz: Hobbi! (+videó)

Az egyik legnagyobb, és legtöbbek által elkövetett hiba az online marketingben, amikor valaki nem azt csinálja, amire oline üzletének szüksége van, hanem azt, amit szeret, illetve amit hajlandó.

"Rendben" - mondhatja "de egyrészt honnan tudom, hogy egyáltalán mi mindent kell csinálni, másrészt honnan tudom, hogy ezek közül mire van szüksége az én online üzletemnek most éppen, harmadrészt honnan tudom, hogy a megfelelőt csinálom-e?"

Nos, pont ezeket a kérdéseket kell feltennie, a eredményeket akar elérni. Nézzük őket szépen sorban, bár ha megbocsát nekem, akkor az első kettőt ma elintézem egy-egy rövid (de annál értékesebb) válasszal, és csak a harmadikról fogok kicsit többet beszélni. Azt fogjuk megnézni, hogy miért van az, hogy sok online vállalkozó nem azt csinálja, amit csinálni kellene, pontosabban azt, hogy miért nem hajlandóak azt csinálni, amit csinálniuk kellene.

1.) Honnan tudhatja, hogy mi mindent kell csinálnia?

Hát, a válasz nem is olyan egyszerű, mint gondolná. Ha egy keresőoptimalizálás guruval beszél, az lehet a benyomása, hogy a keresőoptimalizálás a lényeg, ha a Google AdWords guruval beszél, akkor azt hiheti, hogy a Google AdWords a lényeg, és így tovább... Valahogy az a benyomása az embernek, hogy minden szakterület guruja úgy gondolja, hogy az ő területe a megoldás mindenre, és miközben vannak sikersztorik, ahol pusztán az egyik vagy másik módszer meghozza várva várt sikert, ez bizony többnyire nem így történik.

A helyzet viszont az, hogy már csak a szakmai hozzáértés szintjén is legalább 10 nagy kategóriával, 10 fontos területtel kell foglalkoznia, ha akárcsak egy fikarcnyi eredményt is el akar érni honlapjával online üzletével. A szakmai hozzáértés szintjén kívül pedig ott van még két szint, az "Üzlet az üzletben" szintje, és a válság kezelésének szintje (nem a pénzügyi válságról van szó, hanem egy sokkal mélyebb és tartósabb válságról - részletek a Szabadság Rabszolgái-ban).

Mivel viszont jövő héten szombaton Schlingloff Sanyi pont erről fog beszélni Wolf Gábor BQ konferenciáján, nem akarom lelőni a "poént", és nem fogom felsorolni azt a tíz pontot, amiről szó van, de biztos, hogy az elkövetkezendő hetekben még vissza fogok térni rájuk. (Ennek a tíz pontnak és a másik két szintnek addig is részletesen utána tud nézni a Profi(t) Képző Program ingyenes verziójában.)

2.) Honnan tudhatja, hogy ezek közül mire van szüksége az Ön üzletének?

Nem tudhatja! Úgy értem, alig van olyan vállalkozó, aki teljesen egyedül, mindenféle külső segítség nélkül fel tudja mérni, hogy mit csinál jól, és mit csinál rosszul, mit csinál eleget a vállalkozásában, és mi az, amit elhanyagol. Lehet ez a segítség üzlettárs, profi - egyes területeken Önnél képzettebb és tapasztaltabb - alkalmazottak, lehet egy tanácsadó, valaki, aki látja, hogy mi történik a cégében, és ért hozzá, hogy minek kellene történnie. És persze kicsit túloztam, nyilván Ön is meg tudja szerezni azt a tapasztalatot (főként élettapasztalatot) és bölcsességet, ami ahhoz kell, hogy kívülállóként tudjon ránézni a vállalkozására, de amíg ez nincs meg - és a legtöbb kisvállalkozónak bizony nincs meg -, addig mindenképpen hasznos, ha van valaki, aki segít, mert...

3.) Honnan tudhatja, hogy a megfelelő dolgot csinálja-e az üzletével?

"Ez nem ugyanaz, mint az előző pont?" - kérdezhetné. És tényleg! Nagyon hasonlít rá, de mégsem ugyanarról van szó!

Sajnos ugyanis nagyon sokan a mikró- és kisvállalkozások tulajdonosai közül azért nem haladnak egyről a kettőre - és ez volt az elmúlt hónapok egyik legfájdalmasabb tanulsága -, mert egyszerűen nem hajlandóak azt csinálni, amit kellene!

Egy néhány fős, vagy éppenséggel egyszemélyes vállalkozás esetében a tulajdonosnak számos olyan szerepet kell betöltenie a fejlődés érdekében, amelyek nem tartoznak az erősségeihez, alapvető kompetenciáihoz. Ezeket vagy betölti, vagy nem. Ha elég tudatlan ahhoz, hogy nem tudja, hogy mi mindent kellene csinálnia, akkor "mázlista", mert ugyan halálra dolgozza magát (már ha egyáltalán így van), az eredmények meg nem jönnek, de legalább nem kell becsapnia, magát - tényleg fogalma sincs, hogy miért nem megy a szekér.

Valamivel rosszabb a helyzet, ha már elég képzett az illető ahhoz, hogy tudja, mi mindent kellene csinálnia, ugyanis szinte óhatatlanul lesznek ezen teendők közt olyanok, amelyeket egyszerűen nem képes, vagy nem képes megfelelő minőségben elvégezni. Szerencsés esetben ekkor megfelelő segítség után néz, aki ki tudja egészíteni őt, és elkezdődik a cégépítés folyamata. Rosszabb esetben jön a tagadás, a saját maga átverése, az alibi feladatok, és még ki tudja hányféle, a tagadáson alapuló viselkedésforma.

Hogy miről beszélek?

Arról a helyzetről, amikor végül is tudhatná, hogy az a gond, hogy nem elég erőteljes a vállalkozás üzleti ötlete, Ön alapvető újragondolás helyett mégis inkább azzal foglalatoskodik, hogy még több látogatót szerez weboldalára. Vagy tudja, hogy adatbázist kellene építeni, ehelyett, megvesz még egy keresőoptimalizálási infóterméket, hogy abban képezze tovább magát. Vagy tudja, hogy fel kéne már hívni néhány "nyavalyás vevőt" piackutatás gyanánt, de inkább az értékesítési folyamatot csiszolgatja... Soroljam még?

A szomorú csak az, hogy általában pont az nem ismer magára az ilyen sorok olvasása közben, akinek kéne, és pont az kell kételkedni magában, aki egészen jól csinálja...

A megoldás?

I.) Legyen tanácsadója. Nem szó szerint, de legyen valaki, aki ért hozzá, akinek a szándéka tisztasága felől 100%-ig meg van győződve, és aki őszinte Önnel.

II.) Fogadja meg tanácsadója tanácsait, még akkor is, ha kényelmetlen. Sőt, akkor fogadja meg igazán, ha kényelmetlen. (Ha tanácsadója tanácsa többnyire nem kényelmetlen, akkor Önnek nagy valószínűséggel nem tanácsadója, hanem papagája van. Papagájra márpedig nem jó hallgatni üzleti döntésekkor!)

Hogy ez nehéz? Persze hogy az! Miért, ki mondta, hogy vállalkozni könnyű lesz? :-)

Ha pedig azon morfondírozik, hogy mindez vajon mennyire vonatkozik Önre, akkor kikapcsolódásnak itt egy vicces, mégis tanulságos videó - érdemes megnéznie!


 

Minden rendben?

Néha elgondolkodom, hogy nincs ez a dolog egy kissé felfújva? Nem mintha nem értenék egyet Veled Balázs, de az "én időmben", amikor indultam ez a kérdés egyszerűen nem merült fel. Azt mondtuk, hogy csinálni kell azt, amire igény van, jól kell csinálni és kész. Na most tudom, hogy fontos a marketing, meg izé, de én a mai napig azt csinálom, ami kell, amire igény van és a "marketing" valahogy mindig adja magát. Nem tudom, másnál hogy van ez, kehet, hogy szerencsésebb alkat vagyok, vagy volt egy jó főnököm, aki egyszerű gondolkodásra tanított. Az viszont igaz, hogy az internet a sok guruval bizony elviheti az embert nem kívánt irányokba és kereőoptimalizáljuk a semmit, marketingezzük a zérót, és így tovább...
Hétfő, 2009. Május 11. 20:02

Tamás válaszra való reagálás

Tamás ez mind igaz. De a mostani válság megnehezíti a dolgokat. Jó, ettől függetlenül lehet sikeres vállalkozás, de a kezdőknek a kevés tőkével nehezen tud elindulni. A hitel felvétele meg nem épp a legbiztosabb megoldás.
Hétfő, 2009. Május 11. 20:13
  
Van egy mondás Wolf Gábortól tanultam: aki kevés tőkéből sem tud virágzó üzletet csinálni, annak sok tőkéből sem fog sikerülni. Ez az egyébként mindenütt érvényes megállapítás az interneten igazabb, mint bárhol. No de az internetet pont azért "találtuk ki" magunknak (bocsánat a nagyképűnek látszó mondatért), hogy kis pénzből is tudjunk nagyot csinálni. Ebben az összefüggésben nagyon találó Balázs felvetése, mely szerint: "miért van az, hogy sok online vállalkozó nem azt csinálja, amit csinálni kellene, pontosabban... miért nem hajlandóak azt csinálni, amit csinálniuk kellene."
Hétfő, 2009. Május 11. 20:50

igazad van

Tamás, Nagyon igaz Gábor mondása. A bökkenő a gyakorlatban "csak" az, hogy a legnehezebben magáról az ötletről hiszi el a vállalkozó, hogy halva született. Feljebb azt írtad, hogy "...csinálni kell azt, amire igény van...". Én úgy látom, hogy a második legnehezebb arra rávenni valakit, hogy csináljon piackutatást. Nem "multis" módon, hanem csak mondjuk hívja fel cége tizenöt ügyfelét, és beszélgessen velük. Így sajnos nagyon nehéz azt csinálni, amire igény van, és ugyanilyen nehéz jól csinálni. Köszi a hozzászólást! Üdv: Balázs
Hétfő, 2009. Május 11. 21:28
  
Balázs! Ha ugyan arra gondolsz, amire én, akkor van egy sztorim. Az egyik ügyfelemnek csináltam karácsonyra egy egész jó "paraszt marketinges, mezítlábas" szórólapkampányt, olyan csalis-bónuszos-sürgetőshatáridőset, mindössze 2.000 Ft-ból (nyomtatás) + az én szövegírói díjazásom. Hozott az ügyfélnek 5.000.000 Ft-ot pluszba, extra profitot a nagy büdös válságban. Idén tavasszal kérdem tőle, hogy "na, csinálunk-e megint egy jó kis ötmilliós extraprofitos, szórólapos parasztmarketinget?" A válasz: "jaj Tamás, nincs kinek adni a szórólapot, mert alig jön valaki be a boltba". Erre kérdem én: "hát miért nem mennek ki az utcára, a bolt elé, ahol sokan járnak?" Rövid gondolkodás után rávágja az ügyfél: "jaj, hát nem tudom én rávenni arra az alkalmazottjaimat, hogy kimenjenek az utcára szórólapot osztogatni". Ennyi
Hétfő, 2009. Május 11. 22:13

Feltennéd a szórólapot?

Tamás! Szenzációs eredmény, gratulálok! Megtennéd, hogy felteszed valahogy a szórólapot, pdf, jpeg, vagy ha nincs, akkor akár csak a szövegét? Mivel szórólap, feltételezem, hogy úgy is nyilvános. Köszönöm előre is, a többiek nevében is!
Szerda, 2009. Május 13. 21:09
  
Bocs, de ugye nem gondolod komolyan? Jól is néznénk ki, ha a katonák kölcsönadnák a fegyvert, a dinamitgyártók a nitroglicerint, a fizikusok a plutóniumot, stb.
Csütörtök, 2009. Május 14. 18:18

Jót jó időben ...

A legnehezebb az online vállalkozásban azt elfogadni, hogy úgy kell nekiállni, mintha zéró ötleted lenne. Vagy ha van is valami, azt csak irányadónak kell tekinteni. A piackutatás fogja igazán kikristályosítani azt, hogy mire van igény, kereslet. Na, ekkor jön a kérdés: hajlandó vagy módosítani az eredeti elgondolásodat? Ha nem, hobbysta maradsz - félig-meddig csalódottan. Ha igen, jól megélsz - de meg tudod szeretni azt a szegmenst is, ahová át kellett lépned? Nos, ez az áldozatvállalás az üzletben - néha kell. oliveR U.I.: Vannak olyanok, akik hobbynak fogják fel a pénzkeresetet: minden területre kaphatók, mert a sikert az eladás öröme adja. Ők a viszonteladói marketinget űzik: amire igény van, azt nyomják. Roppant rugalmas gondolkodásúak, jó a piacfelmérési készségük. (Nem magyar piacra gondolok itt.)
Hétfő, 2009. Május 11. 22:11
  
Kedves Balázs! Hogyan lehet piacképes ötletre szert tenni? Ha megvan az ötlet, de még nincs ügyfél, hogyan kell piacot kutatni? Én 1 éve képzem magam, de épp a fentiek miatt, amit leírtál, nem tettem bele a tényleges munkát még semmibe, mert nem akarok belekezdeni halva született üzletbe és olyanba sem, ami haldokolva születik, sok melóval jár, de csak túlél és sosem virágzik. Már nagyjából átfogó képem van arról, mit is kell tenni egy online vállalkozónak, mi mindenre kell felkészültnek lenni, és hogy 2 féle képpen lehet nagyon könnyen csődbe menni: 1. ha túl kevés a vevő 2. ha túl sok a vevő. Évi
Hétfő, 2009. Május 11. 22:17
  
Bocs, nem akarok belepofázni, csupán a szakma űzésének öröme iratja velem e sorokat. Úgyhogy ne is vedd tanácsnak, inkább csak sztorinak fogd fel és játszadozz el a gondolattal, hogy megcsinálod. Szóval, hogy is van ez a piackutatás? 1. Csinálsz egy blogot, mondjuk témája legyen az egészséges táplálkozás (az úgy is olyan trendi). 2. Elkezdesz rá írogatni, ilyesmi címekkel, hogy aszongya "Az elhízás tünetei", vagy "A gyors fogyás előnyei és veszélyei", vagy rámenősebben: "Szabaduljon meg bélférgeitől Ön is" stb... 3. A weboldaladfon működjön egy hírlevél, amire fel lehet iratkozni. Ez alap! 4. Minden írásod alatt legyen egy komment mező, úgy, mint itt. 5. Figyeled a kommenteket, és amikor már jó sok van belőlük, felméred az olvasóid érdeklődési körét: értsd mi kell nekik, mi a fenének járnak az oldaladra. 6. Ebből az ötletből kiindulva megszülethet maga a termék, ami megfelel olvasóid attitűdjének, érdeklődési fókuszának, szellemi, fiziológiai, biológiai, stb igényeinek. A termék lehet szolgáltatás (pl. online fogyókúra), lehet megrendelhető tárgy (pl. éjszakai fogyasztómaszk három színben, rendelhető extrákkal), vagy info termék, könyv (pl. Hogyan fogyjunk le olcsón, gyorsan házilag?). 7. Ezt a terméket pedig eladod olvasóidnak online. A modellt lehet még ragozni, kiegészíteni, cizellálni, de a lényege nagyjából ennyi. Becsületkassza! Ha tetszik az ötlet és megcsinálod, utalj egy huszast (20.000) a bankszámlámra! Írhatom?
Kedd, 2009. Május 12. 7:34
  
Nekem van egy verzióm arra, hogy sokszor miért nem csinálják, amit kellene, vagy nem úgy, ahogy kellene. Folyamatosan kisvállalkozók között mozgok, és az időfaktor állandó problémát jelent. Sokan képzik magukat, és pontosan tudják, hogy mit kellene csinálniuk (legyen az online, vagy offline marketing feladat), de egyszerűen nem bírnak ennyi mindent kézben tartani. Sokszor mindent egyedül akarnak megoldani és elvégezni, és csodálkoznak, hogy egy idő után sírógörcsöt kapnak (saját bőrömön tapasztaltam). Aztán végre eljutnak arra a szintre, hogy érzik, a feladatokat meg kellene tenni, mert érezhetően jobban megy tőle az üzlet, tehát kellenek segítők, akiknek a "dara" munkát le lehet adni. Na akkor jön a csapda, hogy van-e pénzük segítők felvételére? Mert ahhoz, hogy segítőket tudj fogadni magad mellé, el kell jutnod egy szintig a vállalkozásodban, hogy ezt meg tudd engedni magadnak. És azt hiszem innentől jön egy komolyabb fordulópont egy kisvállalkozás számára. Egyrészt megugrik a bevétel, de megugrik a kiadás is. És akár online, akár offline marketing, van egy csomó olyan "dara" munka, amit le kéne passzolni, mert különben a vállalkozó nem tud az ennél talán fontosabb dolgokra koncentrálni, mint pl. piackutatás, új szolgáltatások kitalálása, szemlélet, vagy konstrukció váltás stb. Egyébként én is egyetértek azzal, amit Gábor mondott, igaza van. Szerintem egy jó ötlet önmagában kevés. Meg kell tervezni mögé az egész struktúrát, a teljes marketing gépezetet, és online, offline egyaránt. Bár van amit, csak online lehet eladni, de szerintem egy "vegyes felvágott" nagyon jó hatékonysággal működtethető: reál (úgy értem nem online) vállalkozás, megtámogatva egy önmagában is hatékonyan (akár külön vállalkozásként) működő online vállalkozással. Én erre a konstrukcióra szavazok .-)
Kedd, 2009. Május 12. 19:26

Mi a piackutatás?

Helló, hogy mi (lehet még) a piackutatás? A múlt héten támadt egy ötletem, mivel úgy gondoltam, hogy sok, nem túl igényes, összedobott "termék" kerül ki az információéhes online jelenlevő emberek birtokába. Kb 5 órai munkával elkészült ez: http://serve-x.com ( + analytics, adwords, automatikus válasz) 1 hónapig hagyom futni, és utána kiderül, hogy érdemes-e ilyesmivel foglalkozni. ha valakit érdekel az eredmény, június közepén szívesen közzéteszem üdv Tibor
Szerda, 2009. Május 13. 2:27

Vigyázat, csapda!

Egyszemélyes növekvő vállalkozások vigyázat! Vigyázat! Ha az a gond, hogy nem tud maga mellé segítőt felvenni a vállalkozó, ha az egyedül végzett munka még annyit sem hoz, hogy kitermelje az első segítő munkabérét és annak egyéb költségeit, akkor az egy intő jel, hogy nem biztos, hogy életképes az ötlet, a koncepció, vagy a kivitelezés módja. Hiszen ha kicsiben kicsi a profitráta, akkor nagyban sem lesz óriási, legfeljebb kicsit nagyobb! És itt jön a lényeg: Lehet, hogy azt mondod, hogy nem baj, én nem vagyok kapzsi, nekem az a szolidabb profit is elég, csakhogy a cégednek nem lesz az! Ahogy nő ugyanis a céged, úgy nőnek majd a fix költségek. Ha pedig egy 10-szeres cégméretnél, egy jóval magasabb fix költségszintnél és alacsony profitrátánál (és alacsony tartaléknál) megbillen a piac, akkor nagyon hamar, egy-két hónap alatt csődbe mész. Egy nagyobb (akár csak 5-10 fős) cég esetén ugyanis ha beüt a baj, akkor nem olyan egyszerű azonnal összehúzni a nadrágszíjat, mint amikor még egyedül vagy! Úgyhogy az alacsony profitráta nem lesz jobb pusztán attól, hogy növekszel! Ha azt kicsiben nem tudod megváltoztatni, akkor mielőtt tovább nőnél, először találj ki megoldást erre a problémára! Üdv: Balázs
Szerda, 2009. Május 13. 11:26
  
Ez így igaz :-) Csak arra kívántam rámutatni, hogy rengeteg kisvállalkozó ebben a helyzetben van. Szóval vegetálnak. És nem 1, nem kettő, sok! És sokszor ezért nem megy az, aminek kellene mennie, hiába tudják, mit kellene csinálni. A másik oldal meg tényleg az, hogy sokan tanulnak, képzik magukat, de aztán nem csinálják, nem alkalmazzák, amit megtanultak. Ez sokszor azért történik így, mert kész "licencre", kész praktikákra vágynak, pedig ilyen nincs (vagy én még nem találkoztam vele 6 év alatt), és nem értik meg, hogy végig kell menni az úton, és nem csak a vállalkozónak, hanem vállalkozásának is.
Szerda, 2009. Május 13. 12:38
  
Sajnos sok vállalkozó nem tud azzal szembenézni, hogy nem elég a szakmához érteni, hanem először a marketinghez és az értékesítéshez. Majd amikor beindul a forgalom, akkor meg csapatot kell építenie, azaz embereket felvennie és irányítania. Sőt jönnek még a pénzügyek, számvitel, adózás, stb., tényleg legalább tízszer annyi dolgot kell kézben tartani, mint bármelyik beosztottnak. A tapasztalatom szerint pont ott fog brutális tanulópénzeket fizetni, ahol gyenge a tudása. Pl. nemrég találkoztam egy céggel, ahol a tulajdonos vállalatirányítási szoftver címén megvett egy közepes könyvelő programot 15 millióért, miközben 1-2 millió is elég lett volna egy sokkal jobb rendszerért. Persze, hogy nem ért az informatikához (e-mail írás már komoly feladat), és 600 nettót fizet a rendszergazdájának, mert úgy fél, hogy netán otthagyja. Arról már ne is beszéljünk, amikor a munkaerő kiválasztásban bénázik, és rendszeresen mellényúl emberekkel.
Szerda, 2009. Május 14. 0:03
  
Nagyon igaz, amiről Tamás ír. Lehet, hogy régebben elég volt a szakmához érteni. Nem tudom, de az biztos, hogy ma már a vállalkozást is tanulni kell. Vannak, akiknek még a legalapabb gazdasági tudásuk sincs meg ehhez. Ezért is lehet megtéveszteni őket és lehúzkodni külsős cégeknek , vagy legalábbis függésbe kényszeríteni. (Itt tényleg csak arra gondolok, amikor horibilis árakat kérnek a szolgáltatáshoz képest.) Viszont egyre többen rájönnek arra, hogy érdemes tanulni, képezni magukat, és sokkal kisebb lesz a veszélye is annak, hogy átvágják őket. A munkaerő kiválasztásról... Sokat lehet veszteni,ha az ember nem a megfelelő segítőkkel veszi körül magát.
Csütörtök, 2009. Május 14. 8:51

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!