Az egyik legnagyobb, és legtöbbek által elkövetett hiba az online marketingben, amikor valaki nem azt csinálja, amire oline üzletének szüksége van, hanem azt, amit szeret, illetve amit hajlandó.
"Rendben" - mondhatja "de egyrészt honnan tudom, hogy egyáltalán mi mindent kell csinálni, másrészt honnan tudom, hogy ezek közül mire van szüksége az én online üzletemnek most éppen, harmadrészt honnan tudom, hogy a megfelelőt csinálom-e?"
Nos, pont ezeket a kérdéseket kell feltennie, a eredményeket akar elérni. Nézzük őket szépen sorban, bár ha megbocsát nekem, akkor az első kettőt ma elintézem egy-egy rövid (de annál értékesebb) válasszal, és csak a harmadikról fogok kicsit többet beszélni. Azt fogjuk megnézni, hogy miért van az, hogy sok online vállalkozó nem azt csinálja, amit csinálni kellene, pontosabban azt, hogy miért nem hajlandóak azt csinálni, amit csinálniuk kellene.
1.) Honnan tudhatja, hogy mi mindent kell csinálnia?
Hát, a válasz nem is olyan egyszerű, mint gondolná. Ha egy keresőoptimalizálás guruval beszél, az lehet a benyomása, hogy a keresőoptimalizálás a lényeg, ha a Google AdWords guruval beszél, akkor azt hiheti, hogy a Google AdWords a lényeg, és így tovább... Valahogy az a benyomása az embernek, hogy minden szakterület guruja úgy gondolja, hogy az ő területe a megoldás mindenre, és miközben vannak sikersztorik, ahol pusztán az egyik vagy másik módszer meghozza várva várt sikert, ez bizony többnyire nem így történik.
A helyzet viszont az, hogy már csak a szakmai hozzáértés szintjén is legalább 10 nagy kategóriával, 10 fontos területtel kell foglalkoznia, ha akárcsak egy fikarcnyi eredményt is el akar érni honlapjával online üzletével. A szakmai hozzáértés szintjén kívül pedig ott van még két szint, az "Üzlet az üzletben" szintje, és a válság kezelésének szintje (nem a pénzügyi válságról van szó, hanem egy sokkal mélyebb és tartósabb válságról - részletek a Szabadság Rabszolgái-ban).
Mivel viszont jövő héten szombaton Schlingloff Sanyi pont erről fog beszélni Wolf Gábor BQ konferenciáján, nem akarom lelőni a "poént", és nem fogom felsorolni azt a tíz pontot, amiről szó van, de biztos, hogy az elkövetkezendő hetekben még vissza fogok térni rájuk. (Ennek a tíz pontnak és a másik két szintnek addig is részletesen utána tud nézni a Profi(t) Képző Program ingyenes verziójában.)
2.) Honnan tudhatja, hogy ezek közül mire van szüksége az Ön üzletének?
Nem tudhatja! Úgy értem, alig van olyan vállalkozó, aki teljesen egyedül, mindenféle külső segítség nélkül fel tudja mérni, hogy mit csinál jól, és mit csinál rosszul, mit csinál eleget a vállalkozásában, és mi az, amit elhanyagol. Lehet ez a segítség üzlettárs, profi - egyes területeken Önnél képzettebb és tapasztaltabb - alkalmazottak, lehet egy tanácsadó, valaki, aki látja, hogy mi történik a cégében, és ért hozzá, hogy minek kellene történnie. És persze kicsit túloztam, nyilván Ön is meg tudja szerezni azt a tapasztalatot (főként élettapasztalatot) és bölcsességet, ami ahhoz kell, hogy kívülállóként tudjon ránézni a vállalkozására, de amíg ez nincs meg - és a legtöbb kisvállalkozónak bizony nincs meg -, addig mindenképpen hasznos, ha van valaki, aki segít, mert...
3.) Honnan tudhatja, hogy a megfelelő dolgot csinálja-e az üzletével?
"Ez nem ugyanaz, mint az előző pont?" - kérdezhetné. És tényleg! Nagyon hasonlít rá, de mégsem ugyanarról van szó!
Sajnos ugyanis nagyon sokan a mikró- és kisvállalkozások tulajdonosai közül azért nem haladnak egyről a kettőre - és ez volt az elmúlt hónapok egyik legfájdalmasabb tanulsága -, mert egyszerűen nem hajlandóak azt csinálni, amit kellene!
Egy néhány fős, vagy éppenséggel egyszemélyes vállalkozás esetében a tulajdonosnak számos olyan szerepet kell betöltenie a fejlődés érdekében, amelyek nem tartoznak az erősségeihez, alapvető kompetenciáihoz. Ezeket vagy betölti, vagy nem. Ha elég tudatlan ahhoz, hogy nem tudja, hogy mi mindent kellene csinálnia, akkor "mázlista", mert ugyan halálra dolgozza magát (már ha egyáltalán így van), az eredmények meg nem jönnek, de legalább nem kell becsapnia, magát - tényleg fogalma sincs, hogy miért nem megy a szekér.
Valamivel rosszabb a helyzet, ha már elég képzett az illető ahhoz, hogy tudja, mi mindent kellene csinálnia, ugyanis szinte óhatatlanul lesznek ezen teendők közt olyanok, amelyeket egyszerűen nem képes, vagy nem képes megfelelő minőségben elvégezni. Szerencsés esetben ekkor megfelelő segítség után néz, aki ki tudja egészíteni őt, és elkezdődik a cégépítés folyamata. Rosszabb esetben jön a tagadás, a saját maga átverése, az alibi feladatok, és még ki tudja hányféle, a tagadáson alapuló viselkedésforma.
Hogy miről beszélek?
Arról a helyzetről, amikor végül is tudhatná, hogy az a gond, hogy nem elég erőteljes a vállalkozás üzleti ötlete, Ön alapvető újragondolás helyett mégis inkább azzal foglalatoskodik, hogy még több látogatót szerez weboldalára. Vagy tudja, hogy adatbázist kellene építeni, ehelyett, megvesz még egy keresőoptimalizálási infóterméket, hogy abban képezze tovább magát. Vagy tudja, hogy fel kéne már hívni néhány "nyavalyás vevőt" piackutatás gyanánt, de inkább az értékesítési folyamatot csiszolgatja... Soroljam még?
A szomorú csak az, hogy általában pont az nem ismer magára az ilyen sorok olvasása közben, akinek kéne, és pont az kell kételkedni magában, aki egészen jól csinálja...
A megoldás?
I.) Legyen tanácsadója. Nem szó szerint, de legyen valaki, aki ért hozzá, akinek a szándéka tisztasága felől 100%-ig meg van győződve, és aki őszinte Önnel.
II.) Fogadja meg tanácsadója tanácsait, még akkor is, ha kényelmetlen. Sőt, akkor fogadja meg igazán, ha kényelmetlen. (Ha tanácsadója tanácsa többnyire nem kényelmetlen, akkor Önnek nagy valószínűséggel nem tanácsadója, hanem papagája van. Papagájra márpedig nem jó hallgatni üzleti döntésekkor!)
Hogy ez nehéz? Persze hogy az! Miért, ki mondta, hogy vállalkozni könnyű lesz? :-)
Ha pedig azon morfondírozik, hogy mindez vajon mennyire vonatkozik Önre, akkor kikapcsolódásnak itt egy vicces, mégis tanulságos videó - érdemes megnéznie!
Minden rendben?
Tamás válaszra való reagálás
igazad van
Feltennéd a szórólapot?
Jót jó időben ...
Mi a piackutatás?
Vigyázat, csapda!
Hozzászólás