Látogatottság: mérjük, vagy csak számolgatjuk? | Internet-Marketing.hu

Látogatottság: mérjük, vagy csak számolgatjuk?

Sokféle anyag született már a jövedelmező honlapokról, egy dologban azonban minden internet marketinges egyetért: a profittermelő weboldalak működtetéséhez elengedhetetlen egy megfelelő látogatottságmérő szoftver használata.
Az internetet böngészve sajnos még a mai napig jó néhány olyan honlapra bukkanhatunk, ahol csak "látogató-számlálás" folyik, ami abban merül ki, hogy feltüntetik a főoldalon, hány látogató járt már ott előttünk.
Mai cikkünkből kiderül miért nincs semmi haszna az egyszerű "látogató-számlálóknak" és ha valaki eddig ezt a módszert alkalmazta, akkor ezentúl, mivel érdemes helyettesítenie.

 

A legtöbb weboldal tulajdonos kétféle okból helyez ki számlálót weboldalára:

  • saját maga számára egy körülbelüli elképzelése legyen a látogatói számát illetően
  • lenyűgözze látogatóit, hogy milyen nagy népszerűségnek is örvend a honlapja.

Gondoljuk csak végig az első okot. Semmi kivetnivaló nincs abban, ha valaki tudni szeretné hányan jártak a weboldalán, pláne ha azért van szüksége erre az adatra, mert szeretne vele valamit kezdeni. Azonban a főoldalra kihelyezett, mindenki számára látható látogató számláló nem túl jó megoldás erre a célra, különösen, ha egy ingyenes alkalmazásról van szó.
Egyrészt, mert az ingyenes szolgáltatást nyújtó cégek cserébe elvárják, hogy a honlap tulajdonosok valamilyen módon népszerűsítsék őket weboldalukon, másrészt, mert az ilyen jellegű ingyenes alkalmazások általában lassúak és ezzel csökkentik az adott honlap letöltési sebességét is. A legfontosabb ok azonban, hogy egy egyszerű látogatottság számláló nem képes mérni az összes olyan információt, ami a marketing döntések meghozatalához szükséges lehet.

Ha megnézünk bármilyen elismert, "nagy" honlapot az interneten, szinte biztos, hogy nem található rajta egy nagyközönség számára is látható látogatottság számláló. Már önmagában ez a tény is azt sugallhatja, hogy valószínűleg teljesen felesleges egy ilyen alkalmazás. Hiszen ha bármilyen haszna is van, akkor a Google vagy a Yahoo miért nem helyez el egyet az oldalán?

Egy közszemlére kitett látogatottság számláló semmilyen szempontból sem hasznos. Ha egy weboldalnak kicsi a látogatottsága, akkor csak azt érjük el vele, hogy akik mégis az oldalunkra látogatnak, biztosan meggyőződhetnek róla: egy nem túl népszerű helyen időznek. Ez a tény biztosan nem ösztönzi majd őket arra, hogy a honlap részleteibe is belemélyedjenek.
Ha azonban egy oldalnak napi 10.000 látogatója van, akkor könnyen azt gondolhatja az ember, hogy jó ötlet egy ilyen számláló kihelyezése. Ez koránt sincs így. Ha egy weboldalnak nagy a forgalma az általában azért van, mert a tulajdonosa jól végzi a dolgát, nem pedig azért mert a számláló befolyásolta a látogatószámot.

Sajnálatos módon a legtöbb esetben az történik, hogy a félrevezetett honlap tulajdonos elhelyez egy számlálót a főoldalán, majd mesterségesen feltornássza a látogatószámot (magyarul: saját maga rákattintgat a főoldalra). Teszi ezt abban a reményben, hogy a magas "látogatószám" majd hatást gyakorol az emberekre. Ez sajnos egy hihetetlenül rossz módszer és egyáltalán nem hoz semmilyen eredményt.
Az internet létrejöttekor talán még divatos dolog volt ez a publikus látogatottság számláló. Mára azonban olyan elcsépeltté vált, hogy már egyáltalán nem fordít rá senki figyelmet. Nem számít, hogy ki milyen okból használ még mindig a főoldalra kihelyezett látogatottság számlálót - aki valódi eredményeket szeretne elérni, sürgősen cserélje le egy profi monitorozó eszközre.

Szorosan a látogatók nyomában

Lehet, hogy a Google és a Yahoo nem rendelkezik közszemlére kitett látogatottság számlálóval de kétségtelenül nyomon követik látogatóik minden mozzanatát. Hisz, semmilyen más hirdetési csatorna nem biztosít olyan mérési lehetőségeket, mint az internet. Ezért elképesztő, hogy a legtöbb marketinges mégsem veszi komolyan a weboldal monitorozás nyújtotta előnyöket.
A fenti probléma legfőbb oka, hogy az internet marketingesek többsége ideje legnagyobb részét weboldala népszerűsítésével tölti abból a célból, hogy minél több látogatót csalogathasson weboldalára.

Hiszen a több látogató egyenlő a több eladással. Ugye?
Ez valamelyest igaz, de csak akkor, ha a honlap megfelelően végigvezeti a látogatókat az értékesítési folyamaton. Ezért fontos megtervezni még a weboldal népszerűsítésének elindítása előtt az utat, amelyen majd a látogatók végighaladnak, amikor a honlapra érkeznek.

Az értékesítés egy folyamat. Egyik lépés a másik után következik egészen a végső eredmény eléréséig, ami remélhetőleg az egykori vevőjelölt vásárlóvá válását jelenti.
Ha nyomon követjük látogatóink mozgását weboldalunkon, akkor könnyedén kideríthetjük, miért nem teszik meg azt a lépést amit mi elvárunk tőlük. Ki tudja, lehet hogy látogatóink 80%-a még soha nem is járt a főoldalunkon? Ezt csak akkor fogjuk megtudni, ha elkezdjük monitorozni őket.

Érdemes újra és újra elgondolkozni az egyik alapvető internet marketing szabályon:

"Ha nem monitorozzuk és finomítjuk rendszeresen weboldalunk minden részét, az egyenértékű azzal, mintha egyszerűen csak kidobnánk a pénzünket az ablakon."

A profit termelés szempontjából kritikusan fontos, hogy az alábbi kérdésekre pontosan tudjuk a választ:

  1. Hogy találtak rá a látogatók a weboldalunkra?
  2. Hányan jártak már előzőleg is a honlapon?
  3. Melyik oldalunk a legnépszerűbb?
  4. Mennyi ideig tartózkodik az átlag látogató a honlapon?
  5. Átlagban hány oldalt néznek meg a látogatók?
  6. Milyen útvonalon közlekednek a honlapon?
  7. Mely pontokon hagyják el a látogatók weboldalunkat?

A látogatók igénye szerint...

A weboldal monitorozás végső célja, hogy ne csak összegyűjtsük, hanem használjuk is fel a kinyert információkat - honlapunk hatékonyságának növelésére.

Ha azt látjuk például, hogy a látogatóink 80%-a nem járt még a főoldalon vagy az átlag látogató 2 percen belül elhagyja honlapunkat, akkor ezek a tények egyértelműen kijelölik számunkra a javításra váró pontokat.
A monitorozás valódi értéke abban rejlik, hogy képesek vagyunk meghatározni, látogatóink miért nem azt teszik a honlapon, mint amire számítunk. Viszont ha sikerül kideríteni, hogy a látogatók többsége mely pontokon tér el az általunk meghatározott értékesítési folyamattól, akkor már tudni fogjuk, mely részeit kell a weboldalunknak módosítani és újból tesztelni a lehető legjobb eredmény elérése és bevételeink maximalizálása érdekében.

Szánjunk rá időt és szerezzünk be egy marketing célokra is alkalmas látogatottság mérő szoftvert weboldalunkra. Ha akár csak néhány tized százalékkal sikerül is megnövelni az érdeklődőkből vevővé váló látogatók arányát, már bőven megérte az erőfeszítés. Ne feledjük, ha weboldalunk nem megfelelő hatékonysággal működik, azzal minden másodpercben lehetséges ügyfeleket és pénzt veszítünk.


 

  

Ilyen komplex látogatottság-elemzésre még a honlapépítés szakaszában is szükség van?

Szerintem a "főoldal",ahol a regisztrációs menüpont van, illetve a hírlevélre való feliratkozás gyűjtése elegendő az elején.

Vagy már itt is tervezzük meg az értékesítés folyamatát részletesen? (pl.regisztrál-ajánlatokat kap-vásárol)

Hétfő, 2006. Október 16. 10:44

Tetszett a cikk, de a

Tetszett a cikk, de a végén hiányérzetem volt...
Olyan ez mint amikor feldobsz egy labdát, lendíted az ütőt, de félúton meggondolod magad és még sem ütöd le.:(

Miért nem írtál ezekről a szofverekről konkrétabban?
Javasolhattál volna párat, esetleg össze is vethetted volna őket pro és kontra...
Én nem éreztem volna mindezt túl reklámízűnek, mert tényleg érdekelne, mit javasolnál...
Nos? Milyen szofvereket javasolnál?

Péntek, 2006. Október 13. 16:00

Szia!

Szia!

Jó a cikk, de valahogy azt érzem, mintha feldobtad volna a labdát és után elsétáltál volna...
Miért nem folytattad? Én például örömmel ovastam volna pár általad ajánlott szofverről, esetleg egy összehasonlítást róluk, ár/teljesítmény, stb...

Szóval ha vannak tippjeid, akkor elő velük!;))
(...én biztos nem fogom reklámnak venni, mert tényleg érdekelne mit javasolnál!)

Előre is köszi.

Péntek, 2006. Október 13. 15:46

Ezekből a cikkekből van

Ezekből a cikkekből van mit átvenni és használni, nem csak nekem!

ki

Péntek, 2006. Október 13. 11:06
  

A főoldalon elhelyezett látogatottság mérő szerintem is hülyeség.

Ami kérdés folyamatosan felmerül bennem, hogy az önök szoftvere, szolgáltatása mivel tud többet a google analytics funkciójától?

Talán az honlapon eltöltött idő. A guuglit is még csak kóstolgatom az önökét pedig még csak olvastam.

Előre is köszönöm.

Péntek, 2006. Október 13. 10:02

honlap

igen nagyon jó az oldal stb.....!!!!!!!!!!

Hétfő, 2009. Szeptember 14. 21:19

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!