Látogatottság mérés vs. Látogatottság mérés

Miért van az, hogy amikor látogatottság mérésről beszélünk, egyesek egyből a hatékonyság-növekedésre gondolnak, míg másoknak csak unalmas adathalmazok és értelmezhetetlen statisztikák jutnak eszükbe?

 

Cikkünkben letisztázzuk, hogy milyen két különböző jelentés rejlik a látogatottság mérés kifejezés mögött, és hogy miért elengedhetetlen, hogy megkülönböztessük ezt a két fogalmat. Mire cikkünk végére ér, pontosan fogja érteni, hogy marketingesként miért érdemes eltöltenie akár napi 5-10 percet is weboldala látogatottsági adatainak átnézésével!

A látogatottság mérés evolúciója

A látogatottsági statisztikák célja az Internet elindulásakor - és még jó pár évig - főleg technikai volt. Leginkább a webszerverek terhelését mérték különböző mérőszámokkal, és főleg az volt a cél, hogy a szerver rendszergazdája nyomon tudja követni a gép technikai állapotát, és a számokból észre tudja venni, ha annak valamilyen javításra, fejlesztésre, bővítésre van szüksége.
A mai napig is vannak ilyen statisztikák, - a mi szervereinknek például több tucat különböző szerver statisztikája van -, de ezekkel a kimutatásokkal senki másnak nincs dolga, mint a webszerver rendszergazdájának.

A következő típusa a látogatottság mérési statisztikáknak a 2. generáció képviselői. Itt főleg ingyenes programokról van szó, illetve néhány fizetős program kezdeti verziójáról. Ezek a statisztikák annak idején a szerver ún. logfájljait elemezték, és az adatokat többé-kevésbé emészthető formába öntötték. Olyan kimutatásokra kell itt gondolni, hogy hány fájlletöltés, oldalletöltés, látogatás volt az egyes hónapokban, hetekben, napokban és az egyes órákban az oldalon. A legtöbb marketinges aki már találkozott webstatisztikával és rendkívül unalmasnak találta azokat, valószínűleg ilyen típusú kimutatásokat látott.

Természetesen van ezeknek az adatoknak is létjogosultsága, hiszen fontos tudni, hogy hogyan alakul a látogatottság hétről hétre, hónapról hónapra, de nem ez az, amivel érdemes napi szinten foglalkozni, és főleg nem ez az, amitől bármelyik marketingesnek izgatottá kellene válnia.

Az ilyen egyszerűbb webstatisztikai programoknak van azoban még egy fontos szerepe: általában tartalmaznak olyan technikai jellegű statisztikákat, amelyek nem a szerverre, hanem a weboldalra vonatkoznak, és így a webmesternek nyújtanak fontos információkat. Olyanokról van itt szó, hogy milyen törött linkek vannak az oldalon (linkek, amelyek olyan oldalra mutatnak, amely már nem létezik), hány hiányzó képfájl van (aminek szerepelnie kéne egy oldalon, de maga a kép le lett törölve), stb.
Ezek tehát szintén fontos kimutatások, de megint csak nem a marketingesnek, hanem a webmesternek.

Amitől minden marketingesnek lázba kell(ene) jönnie

A harmadik generációt azok a látogatottság mérésre szolgáló szoftverek képviselik, amelyek az unalmas kimutatásokon kívül tartalmazzák a lényeges kimutatásokat.

Mi hoz lázba egy marketingest?

Az eredmények!

A legújabb webanalitikai szoftverek mindent megadnak a marketingesnek, ami ahhoz kell, hogy akár sokszorosára növelje online, sőt, akár a nem online hatékonyságot is!

Mit jelent ez pontosan?

Nézzünk egy pár egyszerű példát!

Példa 1: Hol hirdessen? - Segít a látogatottság mérés!

Tegyük fel, hogy az Ön cége két jelentős portálon hirdet, havi 200.000 - 200.000 forint összegért (ha Önnek ennél kisebb cége van, ossza el a számokat tízzel, ha nagyobb, akkor szorozza meg tízzel). Ez közel ötmillió forint évente. Weboldalán jönnek is a megrendelések, de csak annyi, hogy éppen null-szaldós az oldal. Mit tud tenni ebben az esetben? Nem tudom!

De mit tud tenni abban az esetben, ha kiderül (a látogatottsági statisztikáiból), hogy a két portál közül az egyikről ugyan kicsit több látogató érkezik, de a másikról háromszor annyi megrendelés jön?

A válasz egyértelmű: Amennyi pénzt csak tud, átcsoportosít annak a hirdetésnek a költségvetésébe, amelyik a háromszor annyi megrendelést hozza, és máris több milliós profittal zárja az évet!

Példa 2: Hogyan fejlessze tovább weboldalát? - Segít a látogatottság mérés!

Folytassuk az előző példát! Ha már hirdetéseit a fenti módon optimalizálta, akkor a következő lépés, hogy optimalizálja magát a weboldalt. Mit tenne annak érdekében, hogy ugyanannyi látogatóból jóval több ügyfél legyen? A megfelelő webstatisztikák nélkül természetesen csak találgathat!

De mi van akkor, ha a statisztikákból pontosan kiderül, hogy melyik az az oldal, ahol a látogatók elakadnak és nem mennek tovább a megrendelés irányába? A válasz itt is egyszerű: Addig javít ezen az oldalon, amíg nem mutatnak javulást a számok, amíg ki nem derül, hogy már nem akadálya többet a megrendelésnek az adott oldal.

Ha például egy ilyen módosítással eléri, hogy a látogatók 5%-a helyett 10% menjen tovább a megrendelés irányába, akkor máris duplájára növelte a bevételeket!

Példa 3: Hogyan hozza ki a maximumot weboldalából? - Segít a látogatottság mérés!

Folytassuk tovább gondolatkísérletünket!

Ha az előzőekben leírt sikerektől felbuzdulva úgy dönt, hogy még tovább szeretné növelni az eredményességet, akkor a következőre van szükség: Végig kell néznie a teljes értékesítési folyamatot a hirdetéstől a megrendelésig, és számba kell venni az összes olyan elemet, amely kihatással lehet a látogató azon döntésére, hogy továbblép-e a megrendelés irányába. Itt a hirdetés megjelenéséről, a nyitólap designjáról, elrendezéséről, az értékesítési oldal címéről, szövegéről és egyéb kevésbé lényeges elemekről van szó, amelyek mind kihatással vannak arra, hogy tovább lép-e a látogató a folyamatban.

Megfelelő statisztikák nélkül is meg lehet próbálni ezeknek az elemeknek a hatékonyságát maximalizálni, mivel azonban túl sok a tényező, elég nehéz próbálgatással megtalálni a legjobb eredményt.

A megfelelő kimutatások segítségével a következő a teendője.

Veszi egyenként a fenti elemeket, és egymás után lefuttat mindegyiken egy ún. párhuzamos tesztelést (melyet A/B tesztelésnek is szokás nevezni). Ez abból áll, hogy a webmesterrel elkészítik pl. a nyitólapnak két lehetséges változatát, majd egy kis programocskának köszönhetően (mely szintén része a jobb webanalitikai rendszereknek) a látogatók felének az egyik változatot, a másik felének a másik változatot mutatja a program. Ezzel egy időben a program azt is méri, hogy melyik változat eredményez több megrendelést. Ezek után már csak annyi a dolga, hogy megtartja azt a változatot, amelyik a több megrendelést eredményezte.

Ha így végigmegy az értékesítési folyamat összes elemén, és mindegyikkel addig futtat párhuzamos tesztet, amíg meg nem találja az adott elem legeredményesebb változatát, akkor egy-két hónap alatt, akár több száz százalékkal (!) is tudja növelni a megrendelések számát/értékét!


 

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!