A nagy üzlet a kis résben rejlik

Ha megkérdezne egy átlagos marketingest vagy médiatervezőt, hogy mi okozza számára manapság a legnagyobb fejtörést, akkor bizonyára azt válaszolná, hogy a média felaprózottsága. A széles sáv rohamos terjedésével, a hagyományos csatornák mint a tv és az újság fokozatosan leépülnek. A hirdetők a hagyományos csatornákon érdemi eredményeket már csak úgy érnek el, ha egy halom pénzt elköltenek.

 

Akkor mi a megoldás, ha szűkös a költségvetése? A niche marketing, vagyis a piaci rés marketing stratégiája. (A niche marketing egy jól körülhatárolható szűkebb, új szegmens megcélzását jelenti). Ráadásul az interneten a módszerhez kapcsolódó kommunikáció különösen hatékonyan és olcsón megvalósítható.

Ha a vásárlók egy szűk, azonban jól meghatározható szegmense érzelmileg elkötelezhető egy termék vagy szolgáltatás mellett, az a marketingesek számára valódi aranybánya. Tulajdonképpen röviden ez a niche marketing lényege.

Derítse ki Ön is, mely piaci résben tud üzlete teljes gőzzel működni, majd alakítsa ki hozzá webes kommunikációját. Ha körülnéz, láthatja, hogy a különböző versenyek, véleménycserék megállás nélkül zajlanak az interneten, melyek a kreatív, számítógép-megszállott közönségből már önmagukban is egy piaci szegmenst hoztak létre. Az emberek azért blogolnak, mert szórakoztatja őket és élvezik, hogy lehetőséget kapnak véleményük kinyilvánítására.

A cégeknek csak annyi lenne a dolga, hogy fórumot biztosítsanak közönségük számára és hagyják, hogy a vásárlók alakítsák tovább a cég történetét. Ha ezt megtennék, nem csak ingyenes tartalommal gazdagodnának, hanem örök életre elkötelezett vásárlókra is szert tennének.

Első lépésként a legfontosabb azonban, hogy megtalálja az Ön számára legmegfelelőbb piaci rést. Olyan vásárlókat, akiknek igényeit tökéletesen ki tudja elégíteni terméke vagy szolgáltatása. Minél jobban fókuszál és minél szűkebb a rés, annál hatékonyabban tud majd kommunikálni vevőivel a mindennapokban, hisz ők a legtöbb tulajdonságban megegyeznek egymással.

A hangsúly a lehető legsokrétűbb, rendszeresen kommunikáción van. Vagyis amilyen módon csak tudja, bombázza információkkal fogyasztóit. Ha jól választotta meg piaci rését, akkor ez nem kerül sok idejébe és energiájába, hiszen szűk célcsoportja minden tagja nagyjából ugyanazokat az eszközöket használja így mindegyiküket többször is elérheti ugyanaz az információ. Így nagyobb az esélye, hogy legalább egyszer reagálni is fognak rá.

Alapszabály, hogy vásárlói minél inkább magukénak érzik termékét, minél intenzívebben része a mindennapos sikereiknek, annál nagyobb vehemenciával fognak cselekedni is - vagyis hozzászólásokat küldeni a blogban, tapasztalataikat megosztani a többiekkel stb.
Az Ön által alkalmazott kommunikációs eszköz lehet hírlevél, blog, fórum, egy rövid, tovább küldhető videó a honlapon, egy személyre szabható e-card vagy bármi más.

A lényeg, hogy az összes kifelé történő kommunikáció tökéletesen személyre szabott vagy szabható legyen és minél inkább reakcióra ösztönözze közönségét.

A következőkben bemutatunk néhány olyan nemzetközi példát, akik az internetes kommunikációban sikeresen alkalmazták a niche marketing stratégiát.

Az M&M's csoki golyó története

Ugyanúgy mint a kis csokival bevont golyócskák, az M&M's weboldal is rabul ejti a látogatóit. Az érdeklődők egyedi feliratozású csoki golyókat készíthetnek, melyeket ha megrendelik házhoz szállítja részükre a cég. Ha még interaktívabb élményekre vágynak, ellátogathatnak egy társoldalra, a "becomeanmm.com" honlapra, készíthetnek egy teljesen személyre szabott M&M's golyócskát amit aztán megjeleníthetnek egy fényképen vagy mozifilmben.

Ez a példa nyilván elmegy már a promóció irányába, azonban minden olyan honlap, mely megérinti a látogatókban a játékos gyermeket, jó úton jár, mert a szórakoztatás által érzelmileg elkötelezi őket.

"Piszkos játék"

Most ne a kifejezés hétköznapi értelemben vett jelentésére gondoljon.
Az egyik külföldi mosópor márka a legutóbbi promóciójában annyi interaktív eszközt használt, amennyit csak lehetett: e-card-ot, információt tartalmazó pop-up buborékokat és játékokat. A márka nem csak a legfontosabb vevőit célozza meg - anyákat a rendetlen gyermekeikkel - hanem a "piszkos" kölyköket magukat is.

Ha egy anyuka ellátogat a Wiskmom.com honlapra, akkor fényképet készíthet büszkeségéről, feltöltheti azt és címlapfotóként beillesztheti egy magazin főoldalára.

Ezenkívül anyukák és gyerekek által kedvelt játékok is találhatók a honlapon.

Néha feltűnik egy-egy szövegbuborék is, kis mosási tippeket tartalmazva az egyes szennyeződések eltűntetéséhez. Ezenkívül egy környezetbarát elemben elhelyeztek egy kalkulátort, mellyel pontosan kiszámítható mennyit spórol az anyuka és mire tudja elkölteni a megtakarított pénzt, ha ezt a koncentrált mosóport használja.

A sikeres niche marketing kommunikáció kulcsa: keressen egy olyan terméket vagy szolgáltatást amit a fogyasztók rendszeresen használnak és hívja fel rá egy teljesen szokatlan módon a figyelmet. A fenti weboldal egy tökéletesen jó példa erre.

Hogy hozhat sikert a niche marketing az Ön számára?

Amikor az üzlete profiljához leginkább illeszkedő piaci rés után kutat, ne feledje a következőket: keressen egy kevésbé telített piacot, mely kapcsolódik alapvető tevékenységéhez. Aztán tervezze meg a kommunikációs stratégiáját, melynek lényege, hogy személyes húrokat pendítsen meg közönségében. Alakítson ki egy interaktív környezetet a számukra, felhasználva annyi eszközt amennyit csak tud, természetesen olyanokat melyek támogatják az Ön témáját.

Számos sportban érintett márka alkalmazza már a fenti megközelítést. A Nike például létrehozta a NikePlus-t egy olyan weboldalt, melyet speciálisan a futók számára fejlesztett ki, hogy időben értesüljenek a futóversenyekről, nyomon tudják követni saját teljesítményüket vagy megoszthassák élményeiket a többi futóval.

Az ötlet: használja ki az interaktív környezet előnyeit, hogy összehozhassa azokat az embereket akiknek közös az érdeklődési körük. A módszer: Legyen kreatív. A lehetőségek korlátlanok. Csak a csillagos ég vagyis a világháló a határ.


 

A jelenleg próba üzem

A jelenleg próba üzem alatt álló honlapom forgalmát szeretném meg növelni! Talán próbálkozzam a célzott e-mailokkal ?

Szerda, 2007. Július 18. 14:05

Köszönöm a tippeket,

Köszönöm a tippeket, mindig sokat tanulok belőlük.
Mindenképp kitalálok én is valamit.
Kösz Balázsi Sándor

Péntek, 2007. Július 06. 18:20

Wellness szálloda

Én is így látom. Néha azanban úgy tűnik betellik egy-egy ilyen lehetőség, ha sokan rátalálnak ezekre a piaci résekre. A wellness szolgáltatások fénykorában egy kuriózumnak számított, majd mém lett belőle, elterjedt mára pedig minden szálláshelyre ki van írva hogy wellness.

Szombat, 2009. Augusztus 15. 14:00

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!