Öt évig ingyenes az ügyfélkapu

Egy hónapja nyílt meg Magyarország első Ügyfélközpontja, amely egyenlő esélyt kíván teremteni hátrányos helyzetűeknek is az elektronikus ügyintézésben. Az internetes adóbevallás, s a hivatali időpontfoglalás – csak néhány lehetősége az új szolgáltatásnak, amit egyelőre szolid érdeklődés kísér. Pedig elsőre bárki ingyenesen veheti igénybe a szolgáltatást egészen 5 évig.

 

Nem törtek rá az emberek a február 22-i nyitása óta az Andrássy úti Ügyfélközpontra. Magyarország első teljesen akadálymentesített, információs központja a hvg.hu-t úgy tájékoztatta, hogy az első három hétben - 115 ügyfél kereste fel őket, ebből 82 látogató kért ügyfélkapu-regisztrációt is. Ez alapfeltétele annak, hogy valaki érdemben is e-ügyintézést folytasson.

Pedig a most még kissé steril állapotú irodában nyolc bármikor ingyenesen igénybevehető számítógép található internet hozzáféréssel. A helyiségben azonos feltételek mellett kaphatnak segítséget vakok és gyengén látók, akárcsak a siketek vagy a mozgáskorlátozottak is. Braille-írással ellátott szórólapok, a padlón elhelyezett úgynevezett (vak)vezetősáv, a kerekes székeseket segítő akadálymentesített bejárat és mellékhelyiség mellett külön speciális ügyfélpult a fogyatékosok számára - mindez az egyenlő esélyű hozzáférés jegyében - mondta a hvg.hu munkatársának Csurgai Katalin a hivatal Internetes Közigazgatási Szolgáltatások Osztályának vezetője.

A belső irodai térben, a munkatársak között is kialakítottak egy külön asztalt, amit kerekes székes majdani kollégájuknak tartanak fenn. Elsődleges szempont, hogy gyors, szakszerű kiszolgálást kapjanak az ügyfelek a négy minisztérium - a Belügyminisztérium, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, az Ifjúsági-, Családügyi-, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium, valamint a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzat Központ - együttműködésében kialakított központon keresztül - hangsúlyozta Csurgai Katalin az Ügyfélközpont működésével kapcsolatban.

Kevesen érdeklődtek az e-adóbevallásról

A szolgáltatások közül legtöbben az útlevél és a személyazonosító igazolvány ügyintézésével kapcsolatban érdeklődtek, mintegy 30 ember - ismertette Csurgai. "Az Ügyfélközpontunk Ügyfélkapuja - az a szolgáltatás, amelynek lényege, hogy személyazonosság igazolása mellett bárki biztonságosan kapcsolatba léphet elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel - eddig 13 érdeklődőnek nyújtott segítséget az online-adóbevallással kapcsolatban" - fűzte hozzá.

A hozzájuk betérők életkori és nemek szerinti megoszlása vegyes, akárcsak társadalmi szerepük is, így csak sejteni lehet, hogy a kkv-szektor résztvevői milyen arányban képviseltetik magukat ebben a rendszerben. A hvg.hu kérdésére az iroda egyik munkatársa elmondta, ismerete szerint sok könyvelő intézi elektronikus módon cégek adóbevallását.

Az idő pénz - jobb hát spórolni!

Kevesebb mint háromnegyed óra alatt megoldódhat egy házasodni és nevet változtatni készülő, babát váró, autót és lakást cserélni szándékozó szerelmespár bürokratikus kálváriája - legalább is az "Ügyfélkapu Kalkulátor" számításai szerint.
Házasságkötési szándék bejelentése - 2 perc; házassági anyakönyvi kivonat igénylése - 3 perc; házas-sággal névviseléssel kapcsolatos ügyintézés - 14 perc; születési anyakönyvi kivonat igénylése - 3 perc; lakcímváltozás bejelentése - 3 perc; járműigazgatási ügyintézés - 18 perc. Összesen 43 perc. A csoda kalkulátor arról nem jelentett, hogy a vőfély előreláthatóan mennyit késik majd az esküvőről.

A jelenlegi rendszer szerint bárki igényelheti a szolgáltatást, ráadásul az első személyes ügyfélkapu létrehozása ingyenes és öt évig érvényes. Így a csak elsőre bonyolultnak tűnő regisztráció után - ehhez mindenképpen fel kell keresniük a központi irodát vagy egy okmányirodát - az összes elektronikus közigazgatási szolgáltatást igénybe lehet venni. A továbbiakért azonban az általános okmányirodai illetéknek megfelelő összeget kell leróni.

Úgy mint okmányok igénylését, elektronikus adóbevallást és elektronikus felvételi jelentkezést, hivatali időpont egyeztetést, valamint a többi kormányzati portál szolgáltatásait. A hatékonyabb ügyintézés érdekében az ügyfélközpontú rendszer megalkotói az egyenlő esélyű hozzáférés elősegítését, az e-ügyintézés lehetőségek népszerűsítését tűzték ki legfőbb célul. Mindezt egy olyan akadálymentes központ megvalósításával, amely a későbbiekben mind az e-Magyarország pontok működéséhez, mind a további ügyfélközpontok számára gyakorlati szolgáltatási mintává válhat.

Wallenstein Róbert


 

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!