Miért blogolunk?

Gyengén teljesítő online reklámkampányaink kiértékelése során, általában könnyen kijelentjük: úgy tűnik az emberek többsége nem vágyik mélyebb kapcsolatra cégünkkel. Azonban ennek éppen az ellenkezője igaz. Napjainkban az udvarias távolságtartásra kényszerítő hipermarketek korát éljük. A legtöbb vásárló pedig mit meg nem adna azért, hogy olyan közvetlen kapcsolata legyen a kereskedőkkel, mint a múltban. Sóvárgunk a családias légkör után, de csak nagyon kevés olyan sikeres marketingest találunk, akinek jut ideje arra, hogy "szóra méltassa" terméke vagy márkája iránt mutatott lelkesedésünket. Cikkünkben felvázoljuk, milyen előnyökre tehet szert, aki rászán napi néhány percet, hogy "beszélgessen" a vásárlóival.

 

Manapság néha már szándékosan is elkerüljük a mechanikus működésű cégeket, melyek valószínűleg azért jöttek létre, hogy minket, vevőket karnyújtásnyi távolságban tartsanak. Azonban nagyon különlegesen érezzük magunkat ha egy cég foglalkozik terméke iránt mutatott lelkesedésünkkel, fontosnak tart minket, sőt még a hozzá intézett kritikának is örül. Néhány vállalat már felismerte ezt a tendenciát és alkalmazni kezdett számos olyan mérhető módszert melyek segítségével - az interneten keresztül - direktben képes kommunikálni piacával.

A fent említett módszerek a blogok. Terjedési sebességük reálisan tükrözi, hogy a közvetlen kommunikáció mekkora szereppel bír. A személyes társalgást az ügyfelek elvárják és a vevőjelöltek is jó néven veszik. Különösen akkor hat rájuk pezsdítően, ha éppen egy olyan régi üzleti kapcsolatból próbálnak meg kiszállni, mely nem elégíti ki igényeiket. Ha végiggondoljuk mindazt az erőfeszítést, melyet az eddigiekben a piacépítésre fordítottunk, az összes befektetett pénz és energia feleslegesnek tűnhet, ha nem követi megfelelő direkt marketing társalgás, melyre a legtökéletesebb platformot a blogok nyújtják.

Mutassuk meg, hogy számít a vásárlók véleménye

A közvetlen kommunikációt néhány cég kitűnően végzi, míg mások kevésbé. Egyértelműen kitűnik, hogy egyes vállalatok valószínűleg azért alkalmazzák a blogolás technikáját, mert az most nagy divat, míg másokról világosan látszik, megértették, hogy egy ilyen program elsődleges célja megmutatni a piacnak, hogy figyelünk rá és kíváncsiak vagyunk a véleményére. De miként végezhető jól ez a tevékenység?
Az értelmes hozzászólások és kérdések megválaszolása csak az első lépés. A következőkben bemutatunk néhány technikát, melyeket ha alkalmazunk blogunkban, akkor vásárlóink biztosak lesznek benne, hogy számunkra fontos a véleményük:

  1. Vegyük figyelembe a hozzászólók ötleteit
    Ha egy vásárló egy új termékre vagy az üzlet fejlesztésére vonatkozó ötletet tesz közzé a blogunkban, akkor mutassuk meg a többieknek is, hogy valóban fontolóra vesszük azt. Ha a cégünk például piros gumilabdákat gyárt és egy vásárlónk megjegyzi a blogunkban, hogy ő sárga labdát szeretne, akkor ne hagyjuk figyelmen kívül a hozzászólását. Magyarázzuk el neki, hogy miként fogjuk felvetni az ötletét a következő vezetőségi meetingen és ha nem tudunk foglalkozni az ötletével, akkor azt is írjuk le, hogy miért nem. Akár az is lehet a válaszunk, hogy előbb a kék labdák gyártását kell beindítanunk és aztán tudunk csak foglalkozni a sárgával. Azonban minden esetben mondjunk igazat. Néhány külföldi nagy cég új termékbevezetéseiből - ha visszakeressük előző blog hozzászólásait - gyönyörűen látszik miként alkalmazza a fogyasztói ötleteket.
  2. Vonjuk be a blogolásba vállalatunk más szakértőit is
    Ha egy olyan kérdés merül fel, melyet mi képtelenek vagyunk megválaszolni, akkor vonjunk be egy kollégát aki szakértő az ügyben. A labdás példánál maradva, a helyes választ lehet, hogy egy beszerző kollégánk tudja megadni, miszerint a sárga festék sokkal drágább mint a piros és ha úgy döntünk, hogy sárga labdákkal is betörünk a piacra, valószínűleg többe fognak kerülni mint a piros labdák. Mely tény közlése után nem biztos, hogy vásárlónk továbbra is kitart sárga labda vásárlási szándéka mellett.
  3. Mutassuk meg, hogy oldjuk meg a felvetődő problémákat
    Nyugtázzunk minden problémát, de ami a legfontosabb írjuk is le, hogy milyen akcióba kezdünk, hogy kijavítsuk a dolgot. A leginkább bizalomépítő megoldás, ha a blogban beszámolunk arról is, ha már megoldódott az eset. Fontos, hogy az olvasók képesek legyenek nyomon követni a történéseket. Ha azonban egy probléma felvetést még válaszra sem méltatjuk, vagy reagálunk rá valamit, de azt nem követi akció, az rendkívül romboló hatással bír a cég image-re nézve.
  4. Hivatkozzunk külsős blogok hozzászólásaira
    A linkek a blogszféra fizetőeszközei. Minél több olyan külsős, független blogra linkelünk és kérünk viszont linket mely termékeinkkel vagy cégünkkel foglalkozik, annál magasabb értékkel bírunk majd vásárlóink szemében. Arról nem beszélve, hogy külsős forrásokkal is alátámasztjuk a véleményünket, mely elengedhetetlen szempont a bizalom megerősítéséhez és a folyamatos társalgás fenntartásához. Számos olyan (főként külföldi) példát találhatunk, hogy egy cég több blogot is üzemeltet - például egy marketinges, egy ügyfélszolgálatos és egy termék használati ötletek blogot. Az ilyen rendszernek az is előnye, hogy a linkek segítségével bármely témához könnyen hozzákapcsolhatunk egy kiegészítő információt így az olvasók rengeteg dolgot megtudnak cégünkről, ami szintén image építő jelleggel bír.

Hagyjunk fel a "vállalati" szöveggel

A legtöbb céges blog általában jól végzi a dolgát és minimálisra csökkenti a marketing szövegeit. De azért imitt-amott találni néhány mondatot, melyek teljesen úgy hangzanak mintha egy PR kampány részei lennének. A legjobb vállalati blogok vidám stílusban kommunikálnak, abban a hangnemben, mintha az olvasó és a blogot író egy koktél partin beszélgetne. És ez működik. Hogy miért? Az emberek már besokalltak a marketinges szövegektől melyeket a hirdetéseinkben alkalmazunk. Nem akarnak többet.

Ami a blogokat szavahihetővé és valódivá teszi az a hangnemük amit megütnek. Az olvasók azonnal felismerik ha egy reklámkampány részét olvassák a blogban és habozás nélkül reagálnak is rá. Amikor blogot írunk, valódi emberi kommunikációban gondolkozzunk - ami egy csésze kávé mellett zajlik - ne pedig PR-os szóvirágokban.

A blog olvasók félelmetes trükkökkel rendelkeznek a hamisítók kiirtására. Ha egy honlap azt állítja magáról, hogy egy hivatalos vállalati blog és közben kiderül, hogy a blog szövegeit egy külsős PR cég írja, azt az olvasók hamar kiszagolják. A legjobb esetben a bloggal egyszerűen nem foglalkoznak többé.

Rendkívül sok cég blogol anélkül, hogy tudná miért. Valószínűleg a blogot egy olyan formátumnak tartják, mely segít a marketinges üzeneteik kontrollált közvetítésében. Azonban azok akik megértik, hogy az emberek miért használják a közösségi médiát, azt is megértik, hogy miért blogolnak: a piac maga a kommunikáció és a blog az egyik olyan eszköz, melyen keresztül direktben kommunikálhatunk a piaccal. Néha a cégek ezt szem elől tévesztik.

A blogolás sok vidámsággal jár és nagyszerű érzés látni ahogy az emberek azonnal reagálnak egy éppen csak közzétett hozzászólásra. A blogolás valódi lényege a társalgás folyamatos fenntartása, mely kommunikáció során az olvasó és a blogot író figyelnek egymásra és véleményüket egy értelmes párbeszéd formájában írják le. Ha ezt nem tévesztjük szem elől, akkor blogunk sikeres lesz.


 

  

Koszonom a cikket, sok uj, erdekes dolgot ir le benne!

Igaz, dilemmaba vagyok, hogy mennyire marketing-es szoveget erdemes Pl. aprohirdetesekben alkalmazni avagy sem...

Csütörtök, 2006. December 07. 14:21

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!