A sikeres vírus marketing titkai

A vírus marketing kifejezés általános jelentése: olyan szájról-szájra terjedő reklám melynek hatása és terjedési sebessége a hálózati csatorna használatával felerősödik.
A dotkom korszak virágzása idején nagyon sok kezdő vállalkozás esküdött erre a módszerre, mely cégek nagy része már nincs jelen az üzleti életben. Jóllehet, ezen technika alkalmazása azokban az időkben már leáldozóban volt, napjainkban mégis valamiért egyre inkább fókuszba kerül. Cikkünkből kiderül mi a sikerének titka.

 

A vírus marketing egy olyan marketing technika, mely arra ösztönzi a weboldalakat és a felhasználókat, hogy adják tovább a marketing üzenetet más weboldalaknak vagy felhasználóknak, mely művelettel jelentősen hozzájárulnak az üzenet ismertté tételéhez és hatékonyságának növeléséhez. Más szavakkal ez egy olyan vírus mely különböző honlapok és személyek közreműködésével az interneten terjed. A vírus marketing sokkal rejtőzködőbb, ravaszabb és türelmesebb, mint hagyományos társai. Azonban kétségkívül az egyik legköltséghatékonyabb módja az ismertség megszerzésének.

A vírus jellemzői

A vírus marketing kampányok 6 legfontosabb jellemzője:

  1. Látszólag értékes termékeket, szolgáltatásokat vagy tartalmat adnak tovább
  2. Könnyű továbbítási lehetőséget biztosítanak mindenki számára
  3. Kicsiből, nagyon könnyen válnak hatalmassá
  4. A felhasználók közös motivációit és viselkedés típusait használják ki
  5. Felhasználják a már létező kommunikációs hálózatokat
  6. Kihasználják a mások forrásaiban rejlő előnyöket

A vírus marketing világában az internet stratégiai szerepet tölt be, mert egy könnyen kezelhető, gyors és mérhető továbbítási csatorna. Emellett az internet még olyan egyéb előnyöket is nyújt, mint a megnövekedett interaktivitás (hanganyagok, videók stb.) és az azonnali sikerérzet (az egész világ csak egy kattintásra van).

A vírus terjedése

Jóllehet a vírus marketing ideális szállító eszköze az internet, a felhasználók - akiknek csak egy gombot kellene megnyomniuk, hogy továbbítsák az üzeneteket - jócskán feladják a feladatot a vírusok megalkotóinak.
Hiszen a címzett csak akkor továbbítja a vírust, ha azt arra érdemesnek tartja. Azonban ha így dönt, jelentős mértékben elősegíti a terjesztést, valamint a kampány általános sikerét.

A sikeres vírus marketing kampány másik kulcs eleme egy hiteles külső személy bevonása. Rendkívüli mértékben növeli a felhasználók bizalmát, ha a vírus (illetve az általa közvetített üzenet) egy elismert, hiteles személytől ered, aki természetesen a megcélzott felhasználók körében is közismert.

A vírusok terjesztési folyamata oda vezethető vissza, hogy mindenkiben munkál a valahova tartozás és az elismerés utáni vágy. Személyes imázsunk növelésének egyik módja pedig, ha élen járunk egy különösen vidám, érdekes és egyedi üzenet továbbításában.

Saját vírus létrehozása

A saját vírus üzenet megalkotása előtt fontos megismerni miből áll össze egy sikeres üzenet. A következő összetevők minden vírus kampányban jelen kell, hogy legyenek:

  • Kreativitás és eredetiség
  • Hitelesség
  • Rezonancia - együtthangzás
  • Mérhető, cselekvésre ösztönző elem

Fontos tisztában lenni azzal is, hogy milyen módon terjednek a vírusok. Ha a megosztani kívánt e-mail, weboldal, alkalmazás vagy videó nem egyedi, informatív vagy nem tartalmaz legalább egy értékes megoldást valamilyen problémára, abból soha nem lesz vírus.

Ha nem látszik rajta, hogy egy hiteles személytől vagy szervezettől ered, akkor csak egy otromba reklámnak fogják elkönyvelni, ráadásul azonnal elveszti a hitelességét. Nem utolsósorban: ha az üzenet nem vág össze (nem rezonál) a megcélzott közönséggel vagy nem szólít fel egy értelmes akcióra, akkor az egész kampány csak pénz- és időpazarlás.

Az üvegházhatás

A miértek és hogyanok megismerése után, itt az ideje, a téma tudományos - pontosabban szólva kertészeti - szemszögből történő vizsgálatának.

Minden vírus kampány 3 fő szakaszra bontható: mag, csíra, növekedés.
Ahhoz, hogy egy mag növekedésnek induljon természetes, hogy minőségi anyagból kell lennie, majd sikeresen ki kell csíráznia, végül ha megkapja a megfelelő tápanyagokat, akkor növekedésnek indul. Szó szerint ugyanez igaz az online vírusokra is.

A legtöbb vírus kampány véletlenszerűen alakul ki, talán hasonlóan, mint ahogy a növények világában a szél terjeszti a magokat. Ők nem egy előre kidolgozott terv szerint csíráznak és nőnek, hanem a lelkes kívülállóknak köszönhetően.

Nézzük meg például az egyik sör reklámot: a cég tv hirdetése egyáltalán nem vírus kampánynak készült, de a lelkes rajongóknak olyannyira megtetszett, hogy némi átalakítás után villámgyors sebességgel elkezdték küldözgetni egymás közt. A sörgyártó cég erre az eseményre pozitívan reagált és elkészített még jó néhány humoros verziót az említett hirdetésből, hogy tovább fokozza a hatást.

Az üzletépítő vírus

A legtöbb ember a bolondos videókat és honlapokat a vírus marketinggel azonosítja. Ebben a technikában azonban sokkal nagyobb potenciál rejlik, mint egyszerűen csak az ismertség vagy az értékesítés növelése. Jó néhány vállalat már az üzleti modellje részeként kezeli a vírus marketinget. Ilyen például a Hotmail, mely az első ingyenes e-mail küldő alkalmazás volt. A legtöbb ilyen cégnél a termék használatához csak regisztráció szükséges, a bevétel a hirdetésekből, valamint a prémium szolgáltatásokból származik.

A megfertőződés

Miután az üzleti életben egyre nagyobb a nyomás, a legtöbb marketinges csak összedobja a kampányokat, hogy minél előbb elkezdhesse a vírusként történő terjesztésüket. A legtöbb kampány ezért egy egyszerű ok miatt el is bukik: túl gyengék.

A vírus kampányok lehetséges buktatói a következők:

  • Az üzenet nem összeegyeztethető a márkával
  • Nem segíti elő a marketing célok elérését
  • A célközönség számára irreleváns
  • A fenntarthatóság és a mérhetőség hiánya
  • Irreális elvárások a kampánytól

Ha a vírus kampány célja az ismertség és az eladások növelése, akkor nem árt szem előtt tartani a következőket: ha a kampány nem képes azonosulni a márka legfontosabb tulajdonságaival, vagy nem illeszkedik a már meglévő marketing célokhoz akkor el fog bukni. Ha a legfontosabb üzenete vagy a kivitelezés módja nincs összhangban a célközönség viselkedésével és motivációs tényezőivel akkor el fog bukni. Ha a kampányért felelős vezetők nem elég képzettek a sikertényezőket és a buktatókat illetően, akkor a kampány biztosan el fog bukni.

Ha valaki ezen a cikken felbuzdulva - a leírtakat betartva - egy vírus kampányba kezd, még akkor sem garantálható a siker.
Az eredmények elérését azonban nagyban segítheti a következők betartása: a magnak erős elképzelésre kell épülnie, hogy kicsírázhasson, ha ez megtörtént, akkor táplálni kell, hogy a lehető legnagyobbra növekedjen. Aki ezt nem tartja szem előtt, jobban teszi ha elfelejti a vírus kampány létezését és marad továbbra is a megszokott, langyos, hétköznapi technikák alkalmazásánál.

Az eredeti cikk szerzője Kent Lewis, az Anvil Media Inc. alapítója és tulajdonosa.


 

  

Kedves Csepregi balázs,

Köszönettel megkaptam a "virusmarketing" hírlevelet, és a cikket is elolvastam!
Időben, és pillanatban talált telibe, ugyanis, már egy ideje töröm a fejem egy ilyenforma kampány elinditásában ...
Gyűjtöm a cikkeket, ötleteket, mások virusmarketing anyagát, mint inspiráló ötletalapokat!
Jelentős e-mail adatbázissal is rendelkezem, tehát látszólag igen jól állok a "robbantás" elinditásához!

Nagyon jó rátapintást olvastam a cikkben, amellyel én is "küzdök"!
Ez mégpedig az, hogy hogyan tudom megállapítani, hogy az ötlet, az alapanyag fog e "ütni", működni, fog e valóban vírusszerűen terjedni, ill. lesz e átkattintás a weboldalra, ill. akármilyen pozitív eredménye!?!?

Tudna ebben segíteni, hogyan tudok erre választ, de legalábbis valamilyen útmutatást kapni?

Köszönettel

Rácz Péter

Péntek, 2006. Október 27. 9:26

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!